جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کدام کالاهای مسافری مجاز و کدام ممنوع است؟

شخصی که به‌عنوان مسافر وارد کشور ایران می‌شود مسافر ورودی و کسی که از کشور خارج شود به‌عنوان مسافر خروجی شناخته می‌شود؛ چنین شخصی ممکن است در کنار لوازم شخصی خود کالاهای دیگری هم داشته باشد. درصورتی‌که کالاهای حمل شده مطابق قوانین امور گمرکی در حد مجاز باشد نیاز به پرداخت حق گمرکی ندارد، اما به‌طورکلی از نظر قوانین و مقررات گمرکی این دو نوع مسافر با هم متفاوت هستند. باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین شرط کالای مسافری، غیرتجاری بودن آن است که در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

سقف مجاز ورود کالای همراه مسافر باتوجه‌به نوع کالای وارد شده محدودیت‌های خاص خود را دارد که این سقف برای کالاهایی مانند طلا، سنگ‌های قیمتی، فرش، گلیم و … متفاوت است. اگر کالاهای همراه مسافر بیش از 80 دلار باشد تا دوبرابر مبلغ بار یعنی 160 دلار با پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی دوبرابر قابل ترخیص خواهد بود؛ اما بیش از این مبلغ مشمول مقررات عمومی صادرات و واردات خواهد شد. به همین خاطر لازم است قبل از سفر قوانین و مقررات گمرکی کالای مسافری را بدانید.

دیگر خدمات؛ فریت بار مسافری به سراسر دنیا

حمل کالای مسافری بدون نیاز به کارت بازرگانی

باتوجه‌به ماده 77 قانون امور گمرکی مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند علاوه بر لوازم شخصی که به طور قطعی قابل ترخیص است اشیایی ازاین‌قبیل را طبق رویه ورود موقت با ارائه تضمین به قلمرو گمرکی وارد نمایند.

  1. جواهرات شخصی
  2. دوربین عکاسی و ملزومات آن
  3. دوربین فیلم‌برداری و ملزومات آن
  4. پروژکتور
  5. دوربین چشمی
  6. آلات موسیقی
  7. ضبط صوت و ملزومات آن
  8. گیرنده رادیویی و تلویزیون
  9. ماشین تحریر
  10. ماشین‌حساب
  11. کامپیوتر
  12. کالسکه بچه
  13. صندلی چرخ‌دار (ویلچر)
  14. لوازم و تجهیزات ورزشی
  15. تلفن همراه
  16. جعبه وسایل کمک‌های اولیه
  17. تجهیزات پزشکی قابل‌حمل
  18. قایق پارویی

باتوجه‌به ماده 78 قانون امور گمرکی مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند وسیله نقلیه شخصی خود را با رعایت مقررات مربوطه طبق رویه ورود موقت به قلمرو گمرکی کشور وارد نمایند. ایرانیان مقیم خارج در صورتی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده نمایند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشند.
تبصره ۱ – وسیله نقلیه در مدت اعتبار پروانه ورود موقت می‌تواند بعد از ثبت تاریخ و کنترل‌های لازم از راه‌های مجاز خارج و وارد گردد.
تبصره ۲ – چنانچه ثابت گردد وسایل شخصی یا وسیله نقلیه شخصی مسافران غیر مقیم ایران که ورود موقت شده خسارت کلی دیده است. مرجوع کردن آن به‌شرط واگذاری به گمرک لزومی ندارد.

همچنین باتوجه‌به ماده 17 قانون مقررات صادرات و واردات راجع به کالای همراه مسافر مانند زعفران الزامات معینی را مطرح می‌کند که با تصویب قانون امور گمرکی جدید لغو شده است. اما ازآنجاکه ممکن است تصویب آیین‌نامه اجرایی این قانون به طول بینجامد و همچنین جهت اطلاع متن ماده مذکور در زیر آورده شده است:

تبصره 1- فهرست کالای همراه مسافر توسط وزارت بازرگانی تهیه و اعلام می‌گردد.
تبصره 2- مقررات این ماده شامل مسافرین ورودی مناطق آزاد نیز هست.
تبصره 3- مسافری که از کشور خارج می‌شود (اعم از اتباع خارجی و ایرانی) علاوه بر وسایل شخصی خود، می‌تواند مصنوعات و محصولات داخلی را بدون سقف به‌شرط اینکه جنبه تجاری پیدا نکند و کالای خارجی را تا سقف ارزشی مزبور در این ماده از کشور خارج نماید.

باتوجه‌به ماده 32 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مسافران خروجی اعم از اینکه ایرانی باشند یا خارجی می‌توانند علاوه بر وسایل سفر و لوازم شخصی، کالاهای ایرانی به هر میزان و کالای غیرایرانی تا سقف مقرر در آیین‌نامه مسافران ورودی را همراه ببرند مشروط بر آنکه هر دو گروه کالا جنبه تجاری پیدا نکند.

تبصره 1- خروج اشیاء عتیقه و کتب خطی ممنوع است.
تبصره 2 هر مسافر می‌تواند یک قطعه قالی یا دو قطعه قالیچه دست‌باف جمعاً تا 12 مترمربع همراه خود از کشور خارج نماید.

تبصره 3 خارجیانی که به طور رسمی در ایران به کار یا تحصیلات حوزوی یا دانشگاهی اشتغال دارند در پایان کار یا تحصیل می‌توانند لوازم منزل خود را در حد متعارف بدون ارائه مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج نمایند.

نکات ترخیص کالای مسافری

اگر قصد واردات طلا بیش از 150 گرم به کشور را داشته باشید نیاز به مجوز بانک مرکزی دارید. مسافری که قصد دارد کالای شخصی خود را قبل از رسیدن خود ارسال کند و فرستنده و گیرنده آن نام خودش را معرفی می‌کند می‌تواند با داشتن گذرنامه، اسناد حمل، قبض انبار و انجام تشریفات گمرکی آن را ترخیص کند. ترخیص کالایی مانند دارو به‌اندازه مصرف شخصی مجاز است اما اگر بیش از حد مجاز باشد نیاز به مجوز وزارت بهداشت و پرداخت حقوق ورودی دارد ورود دارو فقط در حد مصرف شخصی و کم قابل ترخیص است و بیش از آن مشمول اخذ مجوزهای قانونی از قبیل وزارت بهداشت بعلاوه حقوق ورودی می‌گردد.

خروج کالای مسافری

به مسافری که قصد خروج از کشور ایران را داشته باشد مسافر خروجی می‌گویند که قوانین و مقررات این شخص به شرح زیر است:

مسافر خروجی ایرانی یا خارجی می‌تواند علاوه بر لوازم شخصی، کالاهای ایرانی را تا سقف مقرر همراه خود ببرد مشروط بر این‌که جنبه تجاری پیدا نکند. همچنین اتباع خارجی که به طور رسمی در ایران کار یا تحصیل می‌کنند، در پایان دورهٔ کار یا تحصیلشان می‌توانند لوازم خود را در حد متعارف بدون مجوز یا کارت بازرگانی از کشور خارج کنند برای مثال چند نمونه از این لوازم را برایتان معرفی کردیم:

خشکبار

خروج خشکبار به میزانی که جنبهٔ تجاری نداشته باشد، بلامانع است. برای مثال حداکثر مقدار مجاز پسته برای خروج، به‌ازای هر گذرنامه 10 کیلوگرم و زعفران به‌ازای هر گذرنامه 100 گرم است. لازم به ذکر است که خروج پسته، مغز پسته، خشکبار و زعفران برای مسافران ایرانی عازم سه کشور عراق، سوریه و عربستان ممنوع است. محدودیت فوق شامل جهانگردانی که گذرنامهٔ خارجی داشته باشند، نمی‌شود.

فرش و گلیم

خروج فرش دستباف تا سقف 20 مترمربع مجاز است و مسافر از نظر تعداد قطعات فرش محدودیتی ندارد، به شرطی که سقف متراژ ذکر شده را رعایت کند. خروج فرش علاوه بر مرزهای هوایی از مرز زمینی و دریایی نیز مجاز است. خروج فرش‌های نفیس که ارزش تاریخی و میراث‌فرهنگی دارند، ممنوع است. خروج فرش همراه مسافر به مقصد کشورهای عراق، سوریه و عربستان مجاز نیست.

 ارز همراه مسافر

بر اساس مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خروج وجه نقد حداکثر تا مبلغ 5000 دلار (معادل آن به ارزهای دیگر) برای هر مسافر مسیر هوایی آزاد است. خروج نقدی ارز در قالب چک‌های مسافرتی بانکی نیز آزاد است.

طلا و نقره

خروج زیورآلات شخصی، حداکثر تا میزان 150 گرم از انواع مصنوعات طلا مجاز است. خروج مصنوعات و ظروف نقره به‌عنوان هدیه و سوغات توسط مسافر حداکثر تا میزان 2 کیلوگرم مجاز است. به‌شرط این که اشیاء مذکور از آثار فرهنگی و تاریخی محسوب نشوند.

آثار هنری و اشیاء عتیقه

خروج اشیاء عتیقه، آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ سنگی، قطعات خوشنویسی شده، اوراق مینیاتور، انواع سکه‌های گران‌بها و هر نوع اشیای تاریخی و میراث‌فرهنگی ممنوع است.

سلاح و مهمات

خروج اسلحه و مهمات و تجهیزات نظامی از کشور ممنوع است.

 ممنوعیت‌های کلی واردات و صادرات

بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی کالاها یا صدور آن‌ها به‌طورکلی ممنوع است. بعضی از این کالاها عبارت‌اند از:

  • مشروبات الکلی
  • وسایل قمار
  • اسلحهٔ سردوگرم و مواد محترقه و منفجره
  • مواد مخدر
  • نشریات
  • تصاویر، فیلم، عکس
  • اشیا عتیقه و میراث‌فرهنگی
  • هر نوع نوشتهٔ مخالف مذهب رسمی کشور یا مخل نظم و عفت عمومی و شئون ملی

سایر کالاهایی که منع شرعی و قانونی دارند، یا ورود و صدور آن‌ها به‌موجب جدول تعرفهٔ گمرکی ممنوع شناخته شده است.

بیشتر بدانید : فریت بار

کالاهای مسافری که سقف مشخصی دارند

اگر فرش همراه خود دارید از 20 مترمربع نباید بیشتر باشد. (به جز عراق، سوریه و عربستان سعودی)

اگر طلا یا زیورآلات نقره دارید از 150 گرم نباید عبور کند.

بردن زعفران تا سقف 100 گرم و پسته تا حد 10 کیلوگرم آزاد است. (به‌ازای هر پاسپورت)

مقدار مجاز سیگار همراه مسافر یک باکس معادل 10 بسته سیگار است.

خاویار قانونی تا سقف 125 گرم امکان‌پذیر است.

کالاهای ممنوعه همراه مسافر مشمول جریمه و عواقب کیفری خواهد بود.

کالاهای ممنوع مسافری

  1. یخچال
  2. یخچال فریزر
  3. فریزر
  4. تلویزیون

نکته: از پنهان کردن اشیا و کالاهای خود اجتناب کنید و طبق قانون عمل کنید. در غیر این صورت مشمول قاچاق کالا خواهید شد.

کالای مسافری نیازمند به مجوز

  1. دارو
  2. تلفن بی‌سیم
  3. پرندگان و حیوانات
  4. دوربین‌های پرنده
  5. همراه داشتن هر نوع گیاه و بذر

کالاهای مسافری مجاز

  1. دستگاه‌های مورداستفاده در خانه از نوع برقی، گازی یا اجزاء و قطعات یدکی و ملزومات دستگاه‌های موضوع بند یک
  2. اجزاء و قطعات یدکی و ملزومات بالا
  3. اتومبیل سواری، موتورسیکلت و دوچرخه
  4. لوازم خانه
  5. لوازم شخصی، اجزاء و قطعات یدکی و ملزومات آن
  6. ساک و چمدان
  7. البسه، کیف و کفش
  8. پارچه
  9. مواد غذایی ازجمله: ترشی، شکلات،‌تنقلات،‌آبمیوه، نوشابه الکلی
  10. لوازم بهداشتی از قبیل: خمیردندان،‌مسواک، عطر، ادکلن و غیره
  11. لوازم‌آرایش و آرایشگری
  12. مواد و لوازم تدخین (از نوع مجاز)
  13. کامپیوتر دستی یا کیفی و ملزومات آنها
  14. لوازم ورزش
  15. لوازم‌التحریر
  16. دوچرخه و سه چرخه
  17. گل مصنوعی
  18. تفنگ بادی
  19. فرش ماشینی
  20. ابزار دستی،‌برقی و غیر برقی
  21. روزنامه، مجله، کتاب،‌تقویم،‌آلبوم و سایر محصولات صنعت چاپ
  22. اسباب‌بازی
  23. زیورآلات بدلی
  24. مودم – فکس مودم

خدمات کالای مسافری همراه دژ ایرانیان

شرکت همراه دژ ایرانیان با داشتن پرسنل کارآزموده در دو بخش صادرات و واردات آماده همکاری و ارائه خدمت به سازمان‌ها، شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بازرگانان محترم و مسافرین، دانشجویان و مهاجرین است. کالاهای ویژه که مراقبت‌های خاص خود را نیاز دارد از جمله مواردی است که شرکت همراه دژ ایرانیان توانایی پذیرش و حمل آن را دارد، این کالاها عبارت‌اند از: خطرناک، فاسدشدنی و مواد خوراکی، حیوانات زنده، کالای باارزش، دیپلماتیک و موارد دیگر …

در بخش واردات به ایران نیز، همه نوع کالایی با هر ارزش و حجمی از تمامی مبادی خارجی قابل‌حمل و ارسال به ایران است. ما مناسب‌ترین قیمت را به شما پیشنهاد خواهیم داد و در اولین فرصت و با خطوط خوب هوایی کالای شما را حمل خواهیم کرد. ارتباطات شرکت همراه دژ این امکان را فراهم ساخته تا واردات خارجی از یک کشور خارجی به کشور دیگر کالای شما را حمل و حتی ترخیص نماید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *