جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قوانین و حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز چگونه است؟

تابه‌حال با تأخیر یا کنسلی پرواز مواجه شده‌اید؟ آیا می‌دانید مسافران در این شرایط حقوقی دارند؟ کنسل شدن پرواز اتفاقی غیرمنتظره است اما در عین حال برای مسافران دور از انتظار نیست اما مسافر در کنسلی پرواز حقوقی دارد که باید رعایت شود کنسلی پرواز ممکن است از طرف ایرلاین و یا مسافر صورت گیرد. درصورتی‌که شما پرواز خود را کنسل کنید، از سوی ایرلاین مربوطه با جریمه روبه‌رو می‌شوید. نرخ جریمه‌های کنسلی ایرلاین‌های خارجی با داخلی متفاوت است و به شناسه نرخی و زمان کنسل شدن بستگی دارد، اما درصورتی‌که پروازها از سوی ایرلاین کنسل شود، شرایط متفاوت خواهد بود. طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشور، شرکت‌های هواپیمایی در صورت تأخیر و یا کنسلی پرواز، باید نسبت به جبران آن اقدام کنند. جبران خسارت از سوی ایرلاین به دو فاکتور مهم یعنی زمان تأخیر و یا کنسلی پرواز بستگی دارد.

حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز

حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز

برای پس‌گرفتن مبلغ پرداختی ابتدا باید یک کپی از بلیت خود را برای آژانس فرستاده و اصل بلیت را نگه دارید تا اگر لازم بود بتوانید آن را برای ایرلاین ارسال کنید. معمولاً مبلغ مربوط به استرداد کنسلی در یک بازه ۷۲ ساعته برای مسافر حواله شده و به او بازگردانده می‌شود. همچنین ممکن است پرواز شما قبل از تاریخ درج شده روی بلیت کنسل شود، ‌در این مواقع اغلب از طرف آژانس مسافرتی یا ایرلاین با شما تماس گرفته می‌شود. در این صورت دو راه پیشنهاد وجود دارد می‌توانید کل مبلغی که برای بلیت پرداخت کرده‌اید را پس بگیرید، یا این امکان را دارید که یک پرواز جایگزین را انتخاب کنید. البته این در حالی است که چارتر کننده پرواز جایگزینی ارائه دهد در غیر این صورت امکان انتخاب پرواز جایگزین وجود ندارد.

حقوق مسافر در صورت تأخیر در پرواز

ابتدا باید با انواع تاخیر در پرواز آشنا شوید، خوب است بدانید که پروازها بر اساس زمان تاخیر به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند؟

  • تاخیر بین یک تا دو ساعت
  • تاخیر بین دو تا چهار ساعت
  • تاخیر بین بیش از چهار ساعت

تأخیر 1 تا 2 ساعت: در صورت تأخیر بیش از یک و کمتر از دو ساعت، باید از مسافران پذیرایی نوع اول(شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) به عمل آید. البته ارائه این پذیرایی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی است و اگر پیش‌بینی شود که زمان پذیرایی باعث افزایش تاخیر در پرواز می‌شود انجام نخواهد شد.

تاخیر بین 2 تا 4 ساعت: اگر پرواز بیش از دو ساعت و کمتر از چهار ساعت تاخیر داشته باشد اقدامات زیر باید توسط ایرلاین انجام شود:

انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول باتوجه‌به امکانات فرودگاهی 

فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی

تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن

استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف از ادامه پرواز

تاخیر بیش از ۴ ساعت:در این صورت شرکت هواپیمایی موظف است علاوه بر استرداد وجه نسبت به جبران خسارت به میزان تعیین شده اقدام نماید.

پیشنهاد خواندنی: وسایل مجاز و غیر مجاز در هواپیما

کنسل شدن بلیت توسط شرکت هواپیمایی

کنسل شدن بلیت توسط شرکت هواپیمایی

اگر کنسلی پرواز از زمان خرید بلیط تا یک هفته قبل از انجام پرواز باشد، شرکت حمل‌کننده موظف است وجه بلیط را به طور کامل به مسافر پرداخت کند.

اگر ابطال پرواز از شش روز تا ۲۴ ساعت قبل از انجام پرواز انجام شود، در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف است وجه کامل بلیط را برگرداند و یک بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر ارائه کند.

اگر ابطال از ۲۴ ساعت مانده تا زمان انجام پرواز انجام شود، شرکت هواپیمایی باید وجه را کامل برگرداند و یک فقره بلیط نیم‌بهای مشابه از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافر ارائه کند.

نکته‌ی مهم این است که ارائه‌ی بلیط مشابه(از لحاظ مسیر و کلاس پروازی) در اولین فرصت زمانی انجام می‌گیرد. همچنین در صورت انتقال مسافر توسط سایر خطوط هوایی این امر بدون پرداخت هزینه توسط مسافر و یا خسارت توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام خواهد شد.

پیشنهادهایی برای آن‌که کمتر دچار کنسلی پرواز شوید

وضعیت آب‌و هوا را چک کنید: برای اینکه از این وضعیت ناخوشایند و غیرمنتظره دور باشید، می‌توانید برنامه‌های سفرتان را با وضعیت جوی مناسب هماهنگ کنید. مثلاً در شرایطی که برف‌وبوران است یا پیش‌بینی‌های هواشناسی تداوم بارش و یخ‌بندان یا طوفان را پیش‌بینی می‌کند بهتر است از سفرهای هوایی صرف‌نظر کنید.
از پروازهای مستقیم استفاده کنید: اگر سفرتان طولانی است سعی کنید تا جای ممکن از پروازهای مستقیم استفاده کنید. هرچه پروازهای شما متعدد باشد امکان لغو یکی از آن‌ها به‌ویژه در شرایط نامساعد جوی بیشتر می‌شود.
اگر عازم سفر مهمی هستید بهتر است پروازتان را به نحوی تنظیم کنید که حتی در صورت لغو پرواز هم ملاقات یا جلسات مهمتان را از دست ندهید. همین‌طور بهتر است شرایط کنسلی پرواز و قوانین مربوط به آن را به‌خوبی مطالعه کرده و از آن‌ها آگاه باشید.
و در نهایت در چنین شرایطی فوراً با آژانس‌ یا پشتیبانی سایتی که از آن خرید کرده‌اید، تماس بگیرید و راهکارهای پیشنهادی آن‌ها را برای استرداد فوری بلیت یا تهیه بلیت جایگزین را به کار بگیرید. شما می توانید برای امور حمل و نقل و فریت بار مسافری از همکاران مجرب ما در شرکت حمل و نقل بین المللی همراه دژ کمک بگیرید.

سوالات متداول

مبلغ جریمه استرداد بلیت هواپیما به چه صورتی محاسبه می‌شود؟

در اغلب ایرلاین‌ها مبلغ جریمه از ۱۰ الی ۲۰ درصد آغاز و تا ۸۰ درصد ادامه پیدا می‌کند، مبلغ جریمه و جزئیات مربوط به زمان کنسلی در هنگام فروش بلیت از طرف ایرلاین به مسافران داخلی و خارجی اعلام می‌شود.

جریمه‌ی کنسل کردن بلیت چارتر هواپیما به چه صورتی است؟

باتوجه‌به چارتری بودن پرواز، مسافر با لغو بلیت مشمول پرداخت جریمه می‌شود. استرداد بلیت چارتری فقط توسط شرکت چارتر کننده امکان‌پذیر است و مسافر باید برای کنسلی بلیت چارتری خود به سایت و یا آژانس چارتر کننده مراجعه نماید.

 شرایط استرداد وجه بلیت کنسلی چگونه است؟

حتماً باید حداقل زمان پرواز که از طرف شرکت هواپیمایی مشخص می‌شود، رعایت شده باشد. مبلغ مربوط به کنسلی بلیت هواپیما پس از کسر جریمه، فقط به حسابی کسی که آن را خریداری کرده واریز می‌شود. آژانس‌های مسافرتی این حق را دارند که بر نحوه استرداد بلیت هواپیما مشتریان خود نظارت داشته باشند.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *