جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حمل بار هوایی از چین به ایران چگونه است؟

واردات و حمل کالا از چین به ایران با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و یکی از روش‌های رایج آن حمل هوایی است. حمل بار هوایی از چین به ایران، در مقابل روش حمل دریایی به تجربه یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین روش‌های حمل است. باتوجه‌به پروازهای متعددی بین چین و ایران که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌گردد روش حمل بار هوایی یکی از سریع‌ترین، امن‌ترین شیوه‌های واردات از چین است. در حال حاضر ایرلاین‌های متعددی نظیر ماهان، ایران‌ایر، قطر ایرلاین، ترکیش ایرلاین و امارات دارای پرواز از شهرهای اصلی چین مانند شنژن، گوانجو، شانگهای، پکن به ایران (فرودگاه امام خمینی) دارای خدمات حمل بار هوایی هستند.

زمان حمل بار از چین به ایران چقدر است؟

حمل بار از چین به ایران

مدت‌زمان حمل بار از چین به ایران باتوجه‌به نوع بار متفاوت است. بارهای هوایی معمولاً سریع‌تر به مقصد می‌رسند و بار دریایی دیرتر ارسال می‌گردند. زمان حمل هوایی بار بستگی به فرودگاه مبدأ و خطوط انتخابی دارد؛ اما به‌طورکلی 3 تا 7 روز کاری را می‌توانید در نظر بگیرید. دلیل اصلی طولانی‌شدن این بازه زمانی صدور قبض انبار در ایران است. طبق آمار به‌دست‌آمده معمولاً 48 ساعت پس از رسیدن بار به فرودگاه صدور قبض انبار طول می‌کشد. جهت ترخیص سریع بار می‌توان قبض انبار فوری دریافت کرد که باید هزینه آن را جداگانه پرداخت کنید. حمل بارهای هوایی از چین به ایران(Air Freight from China to Iran) به دو صورت انجام می‌شود:

1. بارهای تجمیعی

 در این روش چندین کالا را با هم جمع کرده و به ایران ارسال می‌کنند سپس در ایران بارها تفکیک می‌شوند و به مشتری تحویل داده می‌شود. زمان حمل بارهای تجمیعی معمولاً بیشتر از بارهایی است که به‌صورت جداگانه ارسال می‌گردند. یعنی چیزی حدود 7 تا 12 روز کاری طول می‌کشد.

2. بارهای تکی

بارهایی که با بارنامه تکی فرستاده می‌شوند سریع‌تر در حدود 7 تا 9 روز کاری به ایران می‌رسند؛ اما هزینه حمل آنها بیشتر است.

کدام شهرهای چین امکان پرواز به ایران را دارند؟

به‌طورکلی چهار شهر اصلی چین دارای پرواز هفتگی به مقصد ایران هستند. این شهرها عبارت‌اند از:

  • شنژن
  • گوانجو
  • شانگهای
  • پکن

کدام شهرهای ایران امکان‌پذیرش بار هوایی از چین را دارند؟

در سال‌ها اخیر به علت ترافیک پروازهای خارجی و ایرلاین‌های فعال در ایران به جز فرودگاه امام خمینی، سه فرودگاه دیگر دارای پروازهای غیرمستقیم از چین بودند که این امکان را به صاحبان کالا می‌دادند تا بار خود را به گمرکاتی جز گمرک فرودگاه امام خمینی ارسال کنند. این فرودگاه‌ها عبارتنداز:

  • فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز

اما متأسفانه به دلیل توقف کار بیشتر ایرلاین‌ها در ایران، فعلا فقط فرودگاه امام خمینی امکان دریافت بارهای هوایی از مبدأ چین به ایران را دارد.

راه کاهش هزینه حمل بار هوایی از چین به ایران

ارسال بار به ایران

کاهش هزینه حمل هوایی به چند پارامتر بستگی دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

بسته‌بندی کالا

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که توصیه می‌کنیم حتماً اعمال کنید کاهش سایز بسته‌بندی کالاها است. در واقع در حمل هوایی صاحب کالا باید هزینه سانت به سانت ابعاد بسته‌بندی را پرداخت کند؛ زیرا هر سانت بسته‌بندی تأثیر مستقیم در وزن حجمی مرسوله دارد.

وزن کالا

وزن کالا تعیین‌کننده میزان قیمت هزینه حمل است.

فرودگاه مبدأ

انتخاب بهترین فرودگاه در کشور مبدأ یکی دیگر از موارد مهم در خصوص حمل هوایی ارزان است. شرکت‌های هواپیمایی باتوجه‌به تعداد پروازهای صورت‌گرفته در برنامه پروازی و افزایش یا کاهش تقاضا، اقدام به افزایش یا کاهش قیمت حمل هوایی می‌کنند.

شرکت حمل

شرکت حمل به‌عنوان نماینده مشتری در کشور چین سهم به سزایی در هزینه‌های حمل ایفا می‌کند. تمامی موارد فوق که در این مطلب بررسی گردید، مانند انتخاب بهترین بسته‌بندی و انتخاب بهترین فرودگاه به شرکت حمل طرف قرارداد بستگی دارد.

ترافیک هوایی

زمان ارسال مورد دیگری است که در قیمت حمل هوایی تأثیرگذار است. برای مثال بیشترین ترافیک هوایی حمل بار قبل از تعطیلات سال نو کشور چین است.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل بار هوایی از چین

برای محاسبه هزینه حمل کالا از چین به ایران به روش حمل هوایی عوامل بسیاری مؤثر هستند که عبارت‌اند از:

  • نوع کالا
  • وزن و وزن حجم کالا
  • روش ارسال بار
  • نوع قرارداد تجاری (اینکوتِرمز)

1. نوع کالا

 هزینه حمل کالاها بسته به اینکه آنها در چه دسته‌ای از کالا(معمولی و خطرناک) قرار می‌گیرند فرق می‌کند. درصورتی‌که کالای شما از نوع خطرناک باشد، هزینه حمل هوایی آن بیشتر می‌شود و همچنین شرایط خاصی برای حمل آن باید در نظر گرفت. برای آنکه بتوانید تشخیص دهید کالای شما از چه نوعی است باید از فروشنده کالا درخواست MSDS کنید. در MSDS درباره ویژگی‌ و دسته‌بندی کالای شما شرایط حمل آن توضیح داده شده است.

2. وزن و حجم کالا

وزن بار عاملی مهم و تأثیرگذار برای تعیین هزینه حمل هوایی از چین به ایران است. برای تعیین تأثیر وزن بار در هزینه حمل، دو نوع وزن یعنی وزن واقعی و حجمی باید در نظر گرفت. وزن واقعی بار همان عددی است که با قراردادن بار بر روی ترازوی دیجیتال یا باسکول نمایش داده می‌شود. وزن حجمی بار باید از طریق فرمول: (طول*عرض*ارتفاع) تقسیم بر عدد ۵۰۰۰، محاسبه شود.

3. روش ارسال بار

داخلی یا خارجی بودن شرکت هواپیمایی بر هزینه حمل هوایی بار از چین به ایران مؤثر است و در اغلب موارد برای شرکت‌های خارجی باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد و معمولاً برای کالاهای خطرناک مثل پودر، باتری از ایرلاین‌های خارجی استفاده می‌شود.

4. نوع قرارداد

نوع قراردادی که بین خریدار و فروشنده کالا تنظیم می‌شود، بر هزینه ارسال هوایی بار از چین به ایران تأثیر قابل‌توجهی دارد. اگر قرارداد تنظیم شده از نوع FCA باشد هزینه‌ کمی بر عهده خریدار کالا است و مسئولیت پرداخت هزینه‌ها تا قبل از زمان بارگیری بر روی هواپیما، با فروشنده خواهد بود. درصورتی‌که قرارداد از نوع Ex Works تنظیم شود، برعکس قرارداد FCA کلیه هزینه‌ها از درب انبار فروشنده تا زمان رسیدن کالا به ایران با خریدار کالا خواهد بود.

مدارک موردنیاز ترخیص کالا

قبل از آغاز فرایند ترخیص کالا گیرنده یا صاحب بار باید پیش‌نیازهای زیادی را برای شروع فرایند ترخیص آماده کند که گاهی اوقات آماده‌سازی این موارد هزینه و زمان بر است. در این قسمت لیستی از مدارک موردنیاز جهت ترخیص کالا در ۳ دسته تهیه شده است:

مدارک مربوط به خرید کالا

  • پروفورما(از فروشنده دریافت گردد)
  • پکینگ لیست(از فروشنده دریافت گردد)
  • گواهی مبدأ(از فروشنده دریافت گردد)

مدارک مربوط حمل‌ونقل

  • ترخیصیه(از شرکت حمل دریافت گردد)
  • قبض انبار(از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بارنامه مستر یا بارنامه هاوس(از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بیمه‌نامه(از شرکت حمل دریافت گردد)

مدارک ثبت سفارش گمرک و تعیین منشأ ارز

  • کد ثبت سفارش(قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)
  • کارت بازرگانی(قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)
  • مجوزهای ضمن ترخیص
  • اخذ مجوز استاندارد(در صورت نیاز)
  • اخذ سایر مجوزهای قانونی از قبیل بهداشت، استاندارد، انرژی اتمی، فرهنگ و ارشاد، قرنطینه نباتی و…(در صورت نیاز)

مزایا و معایب حمل بار هوایی

دو عامل مهم که در تصمیم‌گیری انتخاب مناسب‌ترین روش حمل‌ونقل بین‌المللی تأثیرگذار هستند، ارزش کالا و سرعت انتقال هستند؛ به همین دلیل حمل بار هوایی به یکی از پرکاربردترین روش‌های حمل‌ونقل تبدیل شده است. بسیاری از واردکنندگان حمل‌ونقل هوایی را جهت حمل کالاهای باارزش و سبک مناسب می‌دانند و درصورتی‌که زمان ارسال و امنیت کالا برای آنها مهم باشد، حمل بار هوایی بهترین انتخاب برایشان خواهد بود. اما حمل بار هوایی از چین به ایران مانند سایر روش‌های حمل‌ونقل، دارای مزایا و معایبی است که با بررسی آنها و بسته به شرایط خود می‌توانید انتخاب مناسب‌تری برای حمل کالا داشته باشید. به‌طورکلی مزایا و معایب انواع حمل بار هوایی(چارتری، سیستمی و بازرگانی) به شرح زیر است:

مزایای حمل بار هوایی

  • سرعت بالا: برای حمل‌ونقل کالاها در مسافت‌های طولانی و در مدت‌زمان بسیار کوتاه، روشی ایده‌آل است.
  • خدمات سریع: خدمات حمل‌ونقل هوایی، راحت و قابل‌اعتماد و بسیار سریع هستند.
  • امکان ارسال بار به همه نقاط: برای ارسال بار به مناطقی که استفاده از سایر روش‌های حمل‌ونقل تقریباً غیرممکن است، حمل بار هوایی بهترین گزینه است.
  • استاندارد بالای امنیت: امنیت از جمله مهم‌ترین مزایای حمل بار هوایی هستند و محدودیت‌های ایمنی فرودگاه‌ها و کنترل‌های دقیق فرودگاهی، احتمال تلفات و آسیب را به حداقل می‌رسانند.
  • بسته‌بندی‌های سبک: بسته‌بندی محموله‌هایی که از طریق هواپیما منتقل می‌شوند نسبت به محموله‌های اقیانوسی سبک‌تر و با پیچیدگی کمتر هستند که هزینه‌های بسته‌بندی و زمان بسته‌بندی را تا حدودی کاهش می‌دهد.

معایب حمل بار هوایی

  • شرایط آب‌وهوایی نامطلوب: آب‌وهوای نامساعد سبب توقف بسیاری از پروازها می‌شود.
  • هزینه بالا: حمل بار هوایی به‌عنوان گران‌ترین شیوه حمل بار شناخته می‌شود و هزینه زیادی را با خود به همراه دارد.
  • محدودیت‌ها: امکان حمل هوایی برخی کالاها مانند مواد منفجره، گازها، باتری‌ها و… وجود ندارد.
  • ظرفیت محدود: حمل بار هوایی برای محموله‌های حجیم و ارزان پیشنهاد نمی‌شود.

در آخر

روش‌های بسیاری برای نقل‌وانتقال کالاها موجود است؛ اما انتخاب روشی مناسب با وزن کالا، نوع کالا و سرمایه موردنیاز می‌تواند از هزینه‌های اضافی و حتی از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کند. اگر تمایل به حمل بار از چین به ایران با حجم کم، ارزش بالا، زمان ارسال به سریع‌ترین شکل ممکن و کمترین هزینه را دارید، پیشنهاد می‌شود از سرویس حمل بار هوایی شرکت بازرگانی بین‌المللی همراه دژ ایرانیان استفاده کنید تا از خدماتی همچون سرعت عمل بالا، امنیت زیاد، بسته‌بندی مناسب، هزینه مقرون‌به‌صرفه و تیم متخصص آنها بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول

ارسال بار هوایی از چین چند روز زمان می‌برد؟

در مطلب مدت‌زمان حمل بار از چین به ایران به طور کامل این موضوع را توضیح داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هزینه هر کیلو بار هوایی از چین چقدر است؟

قیمت هر کیلو بار هوایی باتوجه‌به ماهیت کالا تعیین می‌شود. با ثبت درخواست در کمتر از یک روز قیمت به شما اطلاع داده می‌شود.

آیا ارزش کالا در هزینه حمل آن تأثیرگذار است؟

خیر. ارزش کالا به‌هیچ‌عنوان در هزینه حمل آن تأثیرگذار نیست. تنها پارامتر مهم در حمل هوایی کالا وزن و حجم آن است. البته قیمت کالا در هزینه‌های بیمه و ترخیص قطعا تاثیر دارد.

روش محاسبه وزن حجمی در حمل بار هوایی از چین به ایران چگونه است؟

برای محاسبه وزن حجمی می‌توان از فرمول: (طول*عرض*ارتفاع) /۵۰۰۰ استفاده کرد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *