جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها

کالایی که در یک کشور تولید و به کشور دیگری منتقل شود را کالای وارداتی می‌گویند. واردات کالا زمانی رخ می‌دهد که تولید یک کالا در داخل کشور امکان‌پذیر یا مقرون‌به‌صرفه نباشد و واردکردن آن به نفع اقتصاد بازار باشد. برای انجام فرایندهای مربوط به واردات کالا علاوه بر شناخت قوانین و مقررات تدوین شده در این زمینه، همواره لازم است که واردکننده کالا با شرایط و مراحل انجام این عملیات آشنا و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به فرایندهای مربوط به تجارت و بانکداری بین‌الملل، حمل‌ونقل بین‌الملل، ترخیص کالا و امور گمرکی، نحوه تخصیص ارز و سایر مسائل تخصصی واردات اشاره کرد.

کارهای ضروری برای واردات کالا

از مهم‌ترین مراحل واردات کالا ثبت سفارش است. هزینه کالا برای ثبت سفارش واردات متغیر بوده و بهتر است انجام این عملیات را عقب نیندازید، زیرا ثبت سفارش به‌موقع سبب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

  • دریافت مجوز استاندارد جهت واردات کالا از سازمان مربوطه
  • پرداخت هزینه پیش‌پرداخت
  • دریافت کلیه اسناد از فروشنده پس از بارگیری محصول برای واردات کالا
  • سپردن تمامی امور به یک ترخیص‌ کار گمرکی حرفه‌ای جهت تسریع امور
  • جابه‌جایی محموله به انبار پس از ترخیص کالا
واردات کالا

پیش از هر چیز برای انجام خدمات واردات کالا باید مراحل واردات را به‌طورکلی بدانید. اولین مرحله در واردات کالا انتخاب کالای موردنیاز بازار است. این مرحله بسیار مهم و تخصصی است و اگر در انتخاب کالای موردنیاز بازار اشتباه کنید، ممکن است تجارت شما با شکست مواجه شود. پس از انتخاب کالا، مراحل واردات کالا شامل:

  • پیداکردن کالای موردنیاز برای بازار ایران
  • جستجوی تأمین‌کننده و فروشنده مناسب
  • استعلام قیمت و دریافت کاتالوگ از تأمین‌کننده
  • دریافت یک نمونه کالا (سمپل) از فروشنده
  • دریافت پروفرما از تأمین‌کننده
  • کسب اطلاعات کافی از شرایط واردات کالای مزبور، قوانین و تعرفه‌های گمرکی و تهیه لیستی از هزینه‌های گمرکی و ترخیص کالا
  • محاسبه قیمت تمام شده بر مبنای هزینه‌های تاکنون، زمان توزیع کالا در بازار و…
  • مرحله خرید
  • بررسی شیوه واردات و تأمین بودجه جهت واردات مرحله پرداخت
  • مرحله تحویل کالا
  • چک کردن مجوزهای لازم برای واردات کالا با فروشنده
  • بررسی اسناد و مدارک لازم با تأمین‌کننده جهت حمل و بازرسی کالا
  • اقدام به دریافت کارت بازرگانی 
  • هماهنگی‌های لازم جهت حمل کالا

قوانین واردات کالا

موارد ذیل قوانین اصلی و مهم در حوزه صادرات و واردات کالا هستند که هر واردکننده کالا موظف است اطلاعات کامل، جامع و به‌روزی در مورد این قوانین و آیین‌نامه‌ها را کسب کند:

۱. قانون مقررات صادرات و واردات: این قانون از جمله اصلی‌ترین قوانین پایه‌ای در حوزه‌های مختلف تجارت است که در سال ۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این قانون در ۲۴ ماده مختلف تدوین شده و به بیان کلیات و خط‌قرمزهای مربوط به حوزه‌های تجاری می‌پردازد.

۲. آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات: در ادامه‌ی قانون فوق در سال ۱۳۷۳ این قانون توسط هیئت وزیران به تصویب رسید. آیین‌نامه مذکور در ۴۶ ماده تنظیم شده و نکات اجرایی مختلفی را در زمینه واردات کالا بیان می‌کند.

۳. قانون و آیین‌نامه امور گمرکی: در سال ۱۳۹۰ این قانون توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که حاوی نکاتی در زمینه ترخیص کالا و فرایندهای گمرکی است.

۴. کتاب مقررات صادرات و واردت: این کتاب نکات اجرایی زیادی را در خصوص واردات کالاهای مختلف و تعرفه‌های مرتبط به آن‌ها بیان می‌کند.

۵. بخشنامه‌های اجرایی: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی جزء مهم‌ترین قوانین واردات کالا به شمار می‌روند و مطالعه‌ی آن‌ها شما را با جزئی‌ترین و به‌روزترین مقررات این حوزه آشنا می‌کند. برای اطلاع از این بخشنامه‌ها لازم است که به طور مرتب و روزانه اخبار و اطلاعات مربوط به تجارت و واردات کالاهای مختلف را بررسی کنید.

شرایط واردات کالا

قوانین واردات کالا چیست؟

واردکنندگان قبل از هر چیز باید از کالاهای ممنوعه اطلاع داشته باشند؛ زیرا واردات هر کالایی به ایران مجاز نیست و پس از آن اقدام به واردات کالا به ایران کند. مرحله بعد تهیه مجوز مربوط به کالاها است. تهیه مجوز باتوجه‌به نوع کالا از سازمان‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال کالاهای خوراکی باید استاندارد بهداشتی و سلامت داشته باشند. این استانداردها گاهی اوقات توسط نمایندگان استاندارد که در اداره گمرک هستند، صادر می‌شود و گاهی برای دریافت هر استاندارد نیاز است که آزمایش‌هایی بر روی کالا صورت گیرد تا گواهی استاندارد کالا صادر می‌شود.

مالیات واردات کالا

هر کالا و محصولی از ارزش گمرکی برخوردار است که این ارزش شامل هزینه حمل‌ونقل، هزینه خرید خود کالا، هزینه بسته‌بندی و حتی هزینه جابه‌جایی آن می‌شود و همچنین هر کالایی قبل از ارسال به مقصد باید بیمه شود، پس هزینه بیمه را نیز شامل می‌شود و تمامی این موارد سبب می‌شود تا که مالیات واردات کالا شکل بگیرد، علاوه بر این کارفرما از معامله انجام شده سود می‌کند و درصد سود این فرد در پرداخت مالیات تأثیر دارد.

بارنامه سوئیچ چیست؟

معاملات مثلثی یک اتفاق بسیار معمول در تجارت جهانی است. بارنامه سوئیچ، جهت واردات کالا از اروپا به ما کمک می‌کند تا هویت کارخانه خریداری شده کتمان ‌شود. ازآنجاکه تجار علاقه‌ای به فاش شدن نام کارخانه خریداری شده را به مشتری ندارند، به همین جهت بازرگانان اغلب درخواست می‌کنند که برای ارسال محموله از اروپا از بارنامه سوئیچ استفاده شود.

مزایای استفاده از بارنامه سوئیچ اسناد

نکاتی که باید درباره بارنامه سوئیچ بدانید

در شرایط کنونی جهت گریز از تحریم‌های واردات از اروپا بارنامه سوئیچ اسناد مورداستفاده قرار می‌گیرد. یافتن راهی برای دورزدن تحریم‌های اقتصادی آمریکا یکی از مهم‌ترین اقدامات برای داشتن تجارتی موفق است به همین دلیل استفاده از بارنامه سوئیچ یکی از راه‌های دورزدن تحریم‌های آمریکا است. به این صورت که کالای شما ابتدا به مقصد اولی ارسال شده و در آنجا توسط کارگزار شرکت‌های حمل‌ونقل تمامی اسناد به نام شرکتی با هویت مقصد اول تغییر نام پیدا می‌کنند و پس از آن به مقصد نهایی ارسال می‌شود.

چرا فروشندگان و خریداران به بارنامه سوئیچ نیاز دارند؟

  • زمانی که تغییراتی در شرایط اصلی تجارت باشد.
  • زمانی که فروشنده نمی‌خواهد خریدار از مبدأ بار مطلع گردد.
  • زمانی که فروشنده از خطوط هواپیمایی ایرانی استفاده نمی‌کند.
  • زمانی که فروشنده کالا را به مقصد موردنظر خریدار ارسال نمی‌کند.
  • زمانی که فروشنده نمی‌خواهد نام صادرکننده واقعی برای خریدار مشخص شود.
  • زمانی که بارنامه اصلی در کشور مبدأ است و کالا قبل از رسیدن آن به بندر مقصد برسد.
  • زمانی که کالا مجدداً توسط خریدار به فروش رسیده و خریدار جدید درخواست تغییر مقصد را دارد.
  • زمانی که فروشنده کالا را فقط به کشوری ارسال می‌نماید که حواله خرید کالا از آنجا پرداخت شده است.
  • بارنامه اصلی ممکن است در کشور حمل‌ونقل نگه داشته شود. کشتی ممکن است قبل از بارنامه اصلی به بندر تخلیه برسد.

در پایان

همراه‌دژ ایرانیان با سال‌ها سابقه کار در زمینه‌های مختلف تجارت بین‌الملل نه‌تنها می‌تواند در انجام مراحل واردات کالا به شما متقاضی محترم کمک کند، بلکه شما با سپردن امور تجاری خود در حوزه‌های گوناگون تجارت‌های بین‌المللی، می‌توانید بدون دغدغه به تجارت بپردازید و با کمک کارشناسان مجرب این شرکت، تجارت خود را در حوزه بین‌الملل گسترش دهید. پیشنهاد می‌شود جهت همکاری و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان و مختصصان مجرب همراه دژ به این مجموعه تماس برقرار کنید.

برای مشاوره و بهره‌مندی از این خدمات با کارشناسان ما تماس بگیرید:

ساعات اداری:

ساعات غیر اداری:

سؤالات متداول

آیا کارت‌های پیله‌وری بازارچه‌های مرزی از عوارض راهداری معاف هستند؟

اگر وسیله حمل ایرانی باشد بله معاف هستند؛ اما چنانچه خارجی باشد خیر معاف نمی‌باشند.

جامع‌ترین منبع واردات کالا چیست؟

کتاب مقررات صادرات و واردت در حقیقت مهم‌ترین منبع قوانین و مقررات تجارت است که نکات اجرایی زیادی را در خصوص واردات کالاهای مختلف و تعرفه‌های مرتبط به آن‌ها بیان می‌کند.

کدام امور گمرکی جهت ترخیص بار در اروپا باید انجام شود؟

در فرایند واردات از اروپا تعیین دقیق حدود تعهدات و هزینه‌ها بین فروشنده، خریدار لازم است. ترم حمل از مهم‌ترین این مسائل است.

شماره EORI در چه مواردی استفاده می‌شود؟

این شماره توسط گمرک و سایر مقامات برای نظارت و ردیابی محموله‌هایی که وارد و خارج از اتحادیه اروپا می‌شوند استفاده می‌شود. اگر با یک شرکت اروپایی معامله می‌کنید، باید شماره EORI آنها را در فاکتور تجاری درج کنید.

شماره MRN چیست؟

MRN مخفف Movement Reference Number است. شماره  مرجع حرکت یک کد پیگیری برای اسناد گمرکی است. به عنوان مثال در سند همراه صادرات استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توانید در هر زمان متوجه شوید که کالای شما از کدام مرز عبور کرده است و از چه وضعیت ترخیصی برخوردار است

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *