جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نمونه بار یا سمپل چیست و چه مزایایی دارد؟

ارسال کالا به‌عنوان نمونه‌ی آزمایشی جهت تجزیه‌وتحلیل را نمونه بار یا سمپل می‌گویند. به زبان ساده‌تر نمونه بار یا سمپل، نمونه‌ای از همان محصولی است که شما قصد سفارش آن را دارید، اما قبل از خرید و ارسال بار اصلی نیاز است از کیفیت و اصالت کالا اطمینان حاصل کنید. در این موقعیت استفاده از نمونه بار به‌عنوان یک راهکار خوب پیشنهاد می‌شود.
بعد از شیوع کرونا و توسعه‌ی بازارهای آنلاین تجار و بازرگانان با چالش‌های بسیار جدیدی روبه‌رو شدند؛ چراکه امکان سفر به کشور مبدأ برای خرید و واردات وجود نداشت و بررسی محصول از نزدیک امکان‌پذیر نبود. پس راهی جز خرید آنلاین آن هم به‌صورت عمده وجود نداشت. به همین علت، خرید محصولی بی‌کیفیت یا اشتباه آن هم از کشورهای دوری مانند چین باعث می‌شد بازرگانان متحمل ضررهای زیادی می‌شدند. البته قبل از بحران کرونا نیز چالش‌های زیادی برای سفر بازرگانان وجود داشت؛ از امور اداری و صدور ویزا گرفته تا هزینه‌های بالای پرواز، اقامت، هدررفت منابع مالی و غیره. یکی از راهکارهای خوب برای حل چنین مواردی استفاده از سمپلینگ و یا نمونه بار است. که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

مزایای واردات نمونه کالا

واردات به روش مرحله‌ای که در فاز اول نمونه کالا دریافت شود، فوایدی برای هر دو طرف تجارت یعنی خریدار و فروشنده دارد. سپملینگ یا خرید نمونه کالا درحقیقت یک انتخاب است و از مراحل ضروری واردات حساب نمی‌شود. این رویه انتخابی است برای تسهیل فرایند و کاهش ضررهای فروشنده و خریدار که در ادامه به مزایای آن می‌پردازیم.

مزایای سمپلینگ برای خرده‌فروش‌ها

بررسی کمی و کیفی کالا یکی از مزیت‌های مهم گرفتن نمونه بار است. بازرگانان با این روش می‌توانند در هر مرحله میزان تقاضای نمونه بار خود را افزایش دهند با این کار می‌توان از نوع بسته‌بندی، اصالت و کیفیت کالا به طور کامل اطمینان یافت و از ضرر مالی تا حد زیادی جلوگیری کرد.
ارتباط با تأمین‌کنندگان بیشتر، باعث می‌شود که نمونه‌های بیشتری به دست خریدار برسد و اطلاعات بیشتری در مورد محصول موردنیاز کسب شود. از طریق نمونه بار می‌توان کیفیت محصول را بررسی کرد و در صورت کیفیت پایین و نامناسب از خرید عمده خودداری نمود. تا اینجا به اهمیت و مزایای سمپلینگ یا همان واردات نمونه بار کالا برای واردکننده پرداختیم.
در ادامه به بررسی مزایای سمپلینگ برای فروشندگان می‌پردازیم.

مزایای سمپلینگ برای تأمین‌کنندگان

نمونه بار چیست؟

با ارسال نمونه بار تأمین‌کنندگان، شرایط و محصولات آنها با هم مقایسه شده و انتخاب و خرید محصول بهتر و سنجیده‌تر خواهد بود. اگر شما به‌عنوان صادرکننده یا عمده‌فروش فعالیت دارید لازم است نگاه دقیق‌تری به این بحث داشته باشید در وهله‌ی اول ممکن است این‌گونه به نظر برسد که ارسال نمونه کالا آن هم در شرایط کنونی فقط هزینه در پی دارد درصورتی‌که هیچ تضمینی برای خرید مشتری وجود ندارد.
اما باید بگوییم این دیدگاه کاملاً اشتباه است؛ چراکه سمپلینگ برای فروشنده نیز مزایایی دارد که شاید کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای این کار اعتمادسازی است، شما به‌عنوان یک فروشنده، آن هم برای معامله در سطح جهانی نیاز دارید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید و آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.
باید بدانید اهمیت این موضوع که ارسال نمونه منجر به خرید می‌شود یا خیر آن‌قدر زیاد نیست، زیرا با کمی دقت متوجه خواهید شد این کار به‌نوعی تبلیغ برای شما محسوب می‌شود این موضوع را در نظر بگیرید که خریدنکردن مشتری می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد؛ مثلاً ممکن است مشتری ترجیح دهد محصولی باکیفیت پایین‌تر و قیمت پایین‌تر بخرد یا حتی بخواهد کالایی بسیار گران‌تر از کالای شما را خریداری کند؛ اما نمونه بار شما را بررسی کرده شما را به‌خاطر دارد و ممکن است در آینده‌ای نزدیک به مشتری شما تبدیل شود. پس به‌عنوان یک صادرکننده بهتر است با نگاهی مثبت به فرایند سمپلینگ در جهت تبلیغات و بازاریابی و همچنین اعتمادسازی و پیداکردن مشتریان جدید بیشترین بهره را از آن ببرید.

انواع روش‌های بسته‌بندی نمونه بار و سمپل

بسته‌بندی صحیح یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که باعث حفاظت از کالا و کاهش آسیب‌های وارد شده به آن می‌شود. برای بسته‌بندی نمونه بار و سمپل، روش‌های گوناگونی وجود دارد، بسته‌بندی از طریق جعبه‌های مقوایی، بسته‌بندی با پالت‌های پلاستیکی و بسته‌بندی با پالت‌های چوبی برخی از رایج‌ترین این روش‌ها هستند. توجه داشته باشید که جعبه‌های مقوایی در برابر فشار و رطوبت مقاوم نیستند؛ بنابراین درصورتی‌که مرسوله کالای ارزشمندی باشد، بهتر است از دیگر روش‌های بسته‌بندی استفاده شود.
مقاومت پالت‌های پلاستیکی از جعبه‌های مقوایی بیشتر است؛ اما پالت‌های چوبی از دیگر روش‌های بسته‌بندی دوام بیشتری دارند. همچنین باید توجه داشت که ظاهر بسته‌بندی نمونه بار بسیار اهمیت دارد، چراکه یک ظاهر تمیز و زیبا از محصول، بهترین تبلیغ ‌برای آن است.

درباره پالت بندی های بهینه بیشتر بدانید

هزینه ترخیص سمپل و نمونه بار از گمرک ایران

اگر نمونه کالا از لحاظ تعداد و نوع کالا به‌عنوان سمپل برای ارزیاب گمرک مشخص شود، هزینه‌ای به‌عنوان عوارض گمرکی برای ترخیص آن دریافت نمی‌گردد یا مبلغی بسیار ناچیزی دریافت می‌شود. اگر کالای وارداتی به‌گونه‌ای باشد که تنها یک‌قلم از آن هم به‌عنوان کالای مصرفی و قابل‌استفاده تشخیص داده شود، عوارض گمرکی آن، طبق کتاب مقررات صادرات و واردات دریافت خواهد گردید. در کل هزینه سمپلینگ در مقایسه با مزایای آن قابل‌قبول و مناسب است.

تأمین‌کنندگان هزینه سمپل را دریافت می‌کنند؟

سمپل چیست؟

سمپل رایگان بیشتر در کارخانجات و شرکت‌هایی دیده می شود که محصول یک‌نواختی را تولید و مدام به بازار عرضه می‌کنند. پس همواره می‌توانند چند قلم هم بیشتر تهیه و به عنوان سمپل به مشتریان جدید عرضه کنند. همچنین دلیل اینکه برخی از کارخانه‌ها سمپل رایگان به مشتریان جدید ارائه می‌کنند این است که محصول تولیدی آن‌ها در مقیاس سمپل و حجم کوچک، ارزش بالایی ندارد. تامین‌کننده به چشم تبلیغات و هزینه تبلیغاتی به سمپل خود می‌نگرد. پس می‌تواند به خوبی با نمونه کالا مشتری را ساپورت کند. و به طبع آن می‌تواند رضایت مشتری خود را نیز جلب کند. وقتی سفارش ما یک کالای خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد است تامین‌کننده احتمالا مجبور به تامین مواد اولیه متفاوت با موادی که در خط تولید خود استفاده می‌کند باشد. چون مشتری دیگری هم برای آن طرح و کالا را در خط تولید و یا انبار ندارد پس ابتدا هزینه آن را دریافت و سپس اقدام به تولید خواهد کرد. به هر حال نباید از درخواست پول سمپل از جانب تامین کنندگان ناراضی بود. در شروع هر تجارتی باید از سرمایه‌ی اولیه خود هزینه کنیم تا پایه و بنای آن به درستی شکل بگیرد. سمپل نیز در حقیقت پایه و اساس شروع بیزنس جدید و شروعی برای مدیریت ریسک هست.

سخن پایانی؛ واردات با همراه دژ

سعی کردیم در این مقاله به شرح مختصری از فرایند، مزایا و معایب دریافت و ارائه‌ی نمونه‌ بار بپردازیم. برای تصمیم‌گیری بهتر و حتی انجام سمپلینگ از خدمات شرکت بازرگانی بین المللی همراه دژ استفاده کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. شرکت بازرگانی همراه دژ با سابقه طولانی در امور صادرات و واردات کالا و همچنین حمل هوایی، می‌تواند تمامی خدماتی را که به‌عنوان یک تاجر در امر واردات به آن نیاز دارید را ارائه دهد. مشاوران و کارشناسان ما در شرکت بازرگانی همراه دژ آماده خدمت‌رسانی به شما تجار گرامی هستند.

سوالات متداول

آیا نمونه کالا تضمینی برای انتخاب یک تامین‌کننده‌ی خوب است؟

داشتن یک نمونه‌ی خوب می‌تواند نشانه‌ی مثبتی باشد اما احتمال دارد در پارت‌های بعدی محصولی که ایراد دارد تحویل شود، پیشنهاد می‌شود که پس از دریافت و بررسی نمونه بار نیز به تحقیقات بیشتر درباره‌ی تامین کننده ادامه دهید.

قیمت نمونه کالا به‌صورت عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی حساب می‌شود؟

اصولاً فروشندگان قیمت نمونه بار را بر اساس قیمت عمده‌فروشی محاسبه می‌کنند؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است اعتماد خریدار از بین برود.

هزینه‌ی گمرک برای ترخیص نمونه بار چقدر است؟

اگر ارزیاب گمرک کالا را به‌عنوان نمونه تشخیص دهد نیاز به پرداخت مبلغی به‌عنوان هزینه‌ی عوارض گمرکی نیست؛ ولی درصورتی‌که حتی یک‌قلم از نمونه بار به‌عنوان کالای مصرفی تشخیص داده شود مشمول عوارض گمرک خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *