جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نوآوری‌های برتر فرودگاهی

پیشرفت نوآوری‌ و تکنولوژی باعث ایجاد موج‌های بزرگی در صنایع‌‌ مختلف ‌شده و در این میان لجستیک و زنجیره تأمین می‌تواند از بخش‌های تحت‌تأثیر باشند. به‌طورکلی صنعت لجستیک به استفاده سنگین از فرایندهای دستی و مقادیر زیادی از داده‌های ذخیره شده به روش‌های مختلف و در مکان‌های متفاوت، شهرت دارد؛ درست به همین دلیل است که می‌تواند از اجرای فناوری‌های جدید و پیروی از خلاقانه‌ترین روندهای لجستیک‌‌‌ و زنجیره تأمین، بیشترین سود را داشته باشد. نوآوری در فاصله‌گرفتن از وضعیت یکنواخت موجود است و انسان‌های نوآور معمولاً زمانی شکوفا می‌شوند که تا حدی از روزمرگی و شرایط عادی دور شده باشند. وقتی از فناوری در صنعت حمل‌ونقل هوایی استفاده شود نتیجه قابل‌قبول‌تری خواهد داشت. سیستم‌هایی که در نوآوری‌های برتر فرودگاهی توسعه می‌یابند نشانگر انواع تجربیاتی هستند که می‌توانند در سایر حوزه‌های تجاری پیاده‌سازی شوند. در این مقاله همراه دژ به معرفی نوآوری‌های برتر فرودگاهی شامل موارد زیر پرداخته‌ایم.

1. گیت‌های هوشمند

نوآوری‌های برتر فرودگاهی و نکاتی که باید بدانید

اتوماسیون در هر جنبه‌ای در فرودگاه‌های مدرن تأثیرگذار شده است. برای مثال می‌توان گفت که توسعه سیستم گیت‌های هوشمند در فرودگاه بین‌المللی دبی بهترین نمونه برای تأثیرگذاری این سیستم نوین است که خستگی ناشی از صف‌های طولانی را برای همیشه از بین خواهد برد. طور یکه تنها در عرض 15 ثانیه یا کمتر، فرایند تأیید پاسپورت شما انجام خواهد شد. در حال حاضر این سیستم در امارات راه‌اندازی شده و بدون هزینه اضافی و یا نیاز به ثبت‌نام، تنها با استفاده از کد ملی ساکنین امارات قابل‌استفاده است. البته این تکنولوژی پیش‌تر در برخی فرودگاه‌های انگلستان معرفی شده بود. وقتی صحبت از ایده‌های نو در فرودگاه می‌شود، انگلستان مطمئناً در قله این موج تکنولوژیکی قرار دارد.

2. ربات دستیار

فرودگاه‌ها می‌توانند فوق‌العاده گیج‌کننده باشند، مسیریابی در محیط بزرگ و غیرقابل‌درک فرودگاه و تعداد بی‌شمار گیت‌ها، سالن‌های انتظار و فروشگاه‌های مختلف می‌تواند بسیار خسته‌کننده باشد. بزرگ‌ترین چالشی که مسافران با آن روبرو می‌شوند اغلب یافتن کارمندی برای درخواست کمک در مواقعی که مسیر را گم‌کرده‌اند. حل این مسئله از طریق اتوماسیون، جنبه تعیین‌کننده‌ای در آینده توسعه فرودگاه‌ها خواهد بود، اگرچه در بعضی فرودگاه‌ها قبلاً به واقعیت تبدیل شده است. فرودگاه بین‌المللی اینچئون کره جنوبی با معرفی ربات AIRSTAR در سال گذشته، این روند را آغاز کرد. این سخت‌افزار در جای خود ثابت نیست و این آزادی را دارد که بتواند در اطراف فرودگاه بچرخد، ازاین‌رو در صورت نیاز به راهنمایی، دسترسی مسافرها به آن راحت‌تر خواهد بود. با داشتن صفحه‌نمایش لمسی بزرگی که در بدنه آن قرار گرفته است و طیف وسیعی از کارکردهای موجود، می‌تواند افراد را راهنمایی نموده و حتی در صورت لزوم آنها را مستقیماً به مقصد موردنظر خود هدایت کند.

3. پارکینگ‌های مدرن

پارکینگ در فرودگاه بخش مهمی از سفر هوایی است که غالباً هنگام فرایند رزرو بلیت از آن غافل می‌شویم، اما با نزدیک‌شدن به تاریخ عزیمت به فرودگاه بسیار مهم‌تر می‌شود، چرا که یافتن مکانی مناسب برای پارک، به‌اندازه کافی چالش‌برانگیز است، چه رسد به اینکه با کلی چمدان از ماشین به ترمینال برویم. روند پیداکردن وسیله نقلیه هنگام بازگشت چالش بعدی خواهد بود. در آینده، نوآوری‌های فرودگاهی پاسخ مناسبی برای این مشکل خواهند داشت. تلاش‌های پژوهشی که در ایالات متحده انجام می‌شود در پی حل مشکلات رزرو مکان، انتقال چمدان و برگشت مسافرین است. از جمله مراکز فریت بار به انگلستان Stansted و Gatwick هستند که نوآوری‌های فرودگاهی در حوزه پارکینگ در حال حاضر وجود دارد و مسافرین از این خدمات بهره می‌برند. این سیستم نه‌تنها اجازه می‌دهد با خودروی شخصی به فرودگاه رفته و بدون نگرانی جای پارک آن را به خدمات فرودگاه بسپارید؛ بلکه این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌کند که اطلاعات کلیدی را در مورد رفتار کاربران به دست آورند و خدمات بهتری ارائه دهند.

4. تحویل بار هوشمند

فریت بار

تصور کنید به‌محض ورود به فرودگاه بتوانید در کمترین زمان ممکن چمدان خود را به سیستمی هوشمند تحویل دهید و با ارائه اطلاعات سفر رسید خود را دریافت کنید. اما بخشی از مشکل ورود فناوری‌های جدید به فرودگاه‌ها این است که این امر می‌تواند به شکلی پراکنده و باگذشت زمان اتفاق بیفتد، در مورد سیستم تحویل بار هوشمند ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد. دو سال پیش این فناوری در فرودگاه هیترو در لندن توسط بریتیش ایرویز رونمایی شد؛ اما اینکه تنها در ترمینال شماره 5 اجرایی شده است خود گویای این مطلب است که زیرساخت‌های لازم هنوز به طور کامل فراهم نشده است.

5. حمل‌ونقل بدون راننده

امروزه وسایل حمل‌ونقل بدون راننده در حال گسترش است. در ژاپن اخیراً یک اتوبوس بدون راننده که مسافران را بین ترمینال‌ها سوار می‌کند معرفی شده است. این بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای ادغام وسایل نقلیه خودگردان در زیرساخت‌های حمل‌ونقل توکیو پیش از بازی‌های المپیک 2020 است. این اتوبوس فقط یک نمونه اولیه است که یک راننده برای موارد اضطراری در آن حضور دارد و با حداکثر سرعت 19 مایل در ساعت تردد می‌کند. همچنین برای استفاده در جاده‌های داخل و اطراف فرودگاه محدود شده است که دارای نقاط ناوبری مغناطیسی هستند تا اطمینان حاصل شود که در مسیر درست باقی می‌ماند.

6. واقعیت افزوده و مجازی

واقعیت مجازی به لطف تلاش شرکت‌هایی مانند HTC و سونی، طی نیم دهه گذشته به شکلی مهم وارد بازار مصرف شده است. البته واقعیت افزوده تکنولوژی رایج‌تری در این زمینه است. با قدرتمندتر شدن سخت‌افزار تلفن‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای امکان ارتقای کاربری این دو فناوری برای اهداف عملی یا سرگرمی امکان‌پذیر شده است. نوآوری‌های فرودگاهی از این دو فناوری بی‌بهره نبوده‌اند. در حال حاضر فرودگاه Gatwick لندن وJohn F. Kennedy نیویورک از این تکنولوژی‌ها برای مسیریابی و ایجاد محیط‌هایی برای سرگرمی مسافرین در فرودگاه خود بهره می‌برند.

7. هوش مصنوعی

در چند وقت اخیر فرودگاه‌های سراسر جهان در پاسخ به تهدیدهای جدید امنیت را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند. در این راستا افزایش انتظارات مسافران سبب شده تا قطب‌های اصلی حمل‌ونقل برای تقویت توان عملیاتی و آسودگی مسافرین قدم‌های چشمگیری بردارند. اداره امنیت حمل‌ونقل ایالات متحده اخیراً در فرودگاه‌های بین‌المللی Los Angeles، John F. Kennedy و Phoenix اسکنرهای جدید توموگرافی را که از هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی اهداف تهدیدآمیز بهره می‌برند رونمایی کرد. هوش مصنوعی می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در این صنعت داشته باشد.

در آخر…

نوآوری فناورانه فرودگاهی

باتوجه‌به ماهیت فیزیکی کسب‌وکارهای حوزه زنجیره تأمین، روند خودکارسازی و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی در این صنعت تحولی بزرگ را رقم می‌زند. تحولی که بر پایة ذخیره‌سازی زمان و انرژی خواهد بود و دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نزدیک تمام مراحل صنعت لجستیک بدون دخالت فیزیکی انسان صورت گیرد. سرعت پیشرفت تجارت الکترونیک در جهان، نوآوری‌های جدید حاصل‌شده در زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و رویکرد مشتریان به دریافت هر چه بیشتر خدمات با ارزش‌افزوده، نوآوری‌های برتر فرودگاهی نظیر فرودگاه بین‌المللی دبی که بخش عمده موفقیت خود را مدیون لجستیک است، را بر آن داشته تا هرچه بیشتر به سمت استفاده از فناوری‌های خودکارسازی، ‌ اطلاعاتی و ارتباطی پیش روند. برای حمل کالاهای خود به اقصی‌نقاط جهان می‌توانید از خدمات حمل هوایی شرکت حمل و نقل بین المللی همراه دژ استفاده کنید.

سؤالات متداول

چه نوآوری‌هایی در فرودگاه‌ها وجود دارد؟

فناوری خودکارسازی، هوشمندسازی تجهیزات، سامانه‌های تشخیص چهره، استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیای استفاده از رباتیک، ایجاد فضاهای بازیگوشی برای کودکان، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت هوشمند انرژی.

چطور می‌توان نوآوری‌های فناورانه را در فرودگاه‌ها به کاربرد؟

برای به‌کاربردن نوآوری‌های فناورانه در فرودگاه‌ها، ابتدا باید مشکلات موجود در فرودگاه‌ها شناسایی شود. سپس، فناوری‌هایی که به افزایش کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح امنیت کمک می‌کنند، انتخاب و به کار گرفته می‌شوند.

نوآوری‌های فرودگاه چه تأثیری بر روی امنیت و اقتصاد فرودگاه‌ها دارد؟

استفاده از نوآوری‌های فناورانه در فرودگاه‌ها می‌تواند به افزایش سطح امنیت و کاهش خطرات مرتبط با حوادث ناگوار مرتبط با فرودگاه‌ها کمک کند. همچنین، با بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌ها، اقتصاد فرودگاه‌ها نیز بهبود خواهد یافت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *