جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

10 مرحله مهم برای پالت‌بندی بهینه

پالت‌ها از سری تجهیزات لجستیکی هستند که نقش مهمی در آسان‌سازی فرایند حمل‌ونقل و حفاظت از کالاها ایفا می‌کنند. رایج‌ترین نوع بارگیری توسط پالت صورت می‌گیرد که جابه‌جایی آن توسط ماشین‌آلات یا ابزارهایی مانند لیفتراک و جک پالت امکان‌پذیراست.در نتیجه پالت‌بندی باعث سهولت و تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری می‌گردد. پالت‌ها چارچوبی قابل‌حمل، سخت و مسطح هستند که می‌توان به‌راحتی به کمک آنها بارها را جابه‌جا کرد. برای مثال کیسه، بشکه و کارتن در پالت، جا داده می‌شود. کاربرد گسترده پالت باعث شده تا انواع بسیاری از آن ساخته شود که برای ذخیره‌سازی، مونتاژ، ارسال و حمل‌ونقل کالا کاربردی  است.

مزایای استفاده از پالت

پالت‌بندی چیست؟
  • خسارت کمتر
  • کاهش هزینه بسته‌بندی
  • سرعت در بارگیری
  • کاهش میزان دعاوی خسارت علیه شرکت‌های بیمه

معایب استفاده از پالت

در زمان جابه‌جایی ممکن است پالت‌ها شکسته یا بسته‌های کالاها بیرون ریخته شوند که باعث ایجاد خسارت می‌شود. اگر هم بسته‌های داخل پالت علامت‌گذاری نشوند، در صورت انتقال از انباری به انبار ممکن است بعضی بسته‌ها به دست گیرنده اصلی کالا نرسد. به همین جهت برای راضی نگه‌داشتن مشتری و جلوگیری از خسارت، لازم است که پالت‌ها به‌ درستی بسته‌بندی شوند.

خدمات دیگر: بسته بندی بار هوایی

جلوگیری از اشتباهات رایج حمل‌ونقل پالت

حمل ونقل پالت‌ها

پالت محصولی ضروری برای حمل‌ونقل کالا است. در صورت استفاده نادرست از آن می‌تواند خطرناک باشند و باعث آسیب به کارکنان و کالاها شوند. در صورت اطمینان از ایمن ماندن کارکنان و پالت‌ها در این قسمت اصول ایمنی پالت‌بندی توسط کارشناسان آمده است که شامل:

1.انتخاب پالت مناسب

پالت نقش مهمی برای بارچینی کالاها در کانتینر دارد. طبق استاندارد ایزو رایج‌ترین اندازه پالت 12×120×100 سانتیمتر(5×48×40 اینچ) با وزن خالی 15 تا 21 کیلوگرم است. اکثر پالت‌ها می‌توانند تا 1000 کیلوگرم را تحمل کنند. توجه داشته باشید که انتخاب پالت مناسب نه‌تنها به کالایی که ارسال می‌شود؛ بلکه به وزن محموله بستگی دارد.

2. استفاده از لوازم بسته‌بندی باکیفیت

تمام اقلام و موارد به همان صورتی که وارد می‌شوند، برای بسته‌بندی، چیدن و جداکردن کالاها مورداستفاده قرار می‌گیرند، به جز مواردی مانند پوشال، کاغذ، پشم‌شیشه، تراشه و… که به‌صورت فله برای بسته‌بندی وارد می‌شوند. بسته‌بندی در تجارت بین‌المللی دو نوع است: 1. بسته‌بندی معمولی یا یک‌بارمصرف کالا (هزینه این نوع بسته‌بندی روی قیمت کالا منظور می‌شود به واردکننده تعلق دارد و نیازی به معرفی برای برگشت آن به مبدأ نیست.) 2. بسته‌بندی خاص یا موقت (پس از رسیدن کالا و تحویل به سفارش‌دهنده کالا برای برگشت به مقصد فروشنده معرفی می‌شوند؛ یعنی همراه کالا فروخته نشده است).

3.بسته‌بندی درست کالاها

پس از قراردادن کالاها داخل جعبه از روکش حباب‌دار، بالش‌های هوا، درج‌های راه‌راه و موارد دیگر برای پرکردن شکاف بین محصولات استفاده کنید. حذف هرگونه فضای خالی نه‌تنها اقلام را در جای خود محکم می‌کند تا از جابه‌جایی آسیب جلوگیری کند، بلکه به محافظت از جعبه‌هادر برابر له‌شدن پس از چیدن آنها کمک می‌کند.

4.جایگزینی جعبه‌های کالا روی پالت

برای یکپارچگی ساختار پالت، جعبه‌ها را در ستون‌ها مرتب بچینید و مطمئن شوید که هیچ کالایی روی لبه پالت قرار نگرفته است. این پیکربندی شکل پالت را ساده می‌کند که از له‌شدن یا فرورفتگی جعبه‌ها در هنگام بسته‌بندی و انتقال به کامیون محافظت می‌کند. خودداری از اشتباه رایج چیدمان کالاها به شکل هرمی که قراردادن آن در داخل کامیون یا انبار و… را سخت و دشوار می‌کند. به‌صورت استراتژیک جعبه‌های کوچک‌تر را در وسط پالت قرار دهید.

5.توزیع وزن روی پالت

هنگام پیکربندی ساختار پالت جعبه‌های سنگین‌تر را در پایین و جعبه‌های سبک‌تر را در بالا قرار دهید. این کار از له‌شدن کالاهای سبک‌تر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که پالت شانس کمتری برای واژگونی در برابر سنگینی بیش از حد داشته باشد. همچنین باعث پایداری کامیون و امنیت بیشتر درجاده‌ها می‌شود. نیاز است که هر لایه را با یک‌تکه مقوای صاف بپوشانید، زیراباعث ایجاد توزیع وزن یکنواخت برای هر ردیف از کالا می‌شود.

6. پرکردن فضای خالی

حذف هرگونه فضای هوایی بین جعبه‌ها کمک می‌کند تا کل ساختار را در بر بگیرد و احتمال جابه‌جایی یا افتادن وسایل در حین حمل‌ونقل کاهش یابد.

7. پوشش گوشه‌ها و لبه‌ها با مقوا

مقوا را در اطراف هر لبه قرار داده و هر گوشه را با محافظ‌های گوشه‌ای ساخته شده از پلاستیک، فوم یا پوشش حباب‌دار بپوشانید.

8. بسته‌بندی کششی

قبل ازروی‌هم قراردادن پالت‌ها دو تسمه یا نوار را در اطراف هر پالت قرار داده و سفت آن را بکشید. تسمه یا نوار را دور پالت بپیچید تا کالای روی آن محکم بسته شود که در حین حمل‌ونقل با لیفتراک یا کامیون کالاها مجهز به امنیت بالایی باشند.

9. برچسب کالا

برای راحت‌تر پیداکردن کالاها یا جداشدن برچسب‌ها در هر طرف جعبه برچسب اطلاعات برنید. خطرات ناشی از جابه‌جایی کالاها را روی برچسب اطلاعات به‌صورت دقیق ذکر کنید. آدرس و شماره تماس فرستنده و همچنین آدرس و شماره تماس‌گیرنده روی برچسب‌های حمل‌ونقل وارد شود.

10. بارنامه

برای جلوگیری از به سرقت رسیدن کالا، گم‌شدن و به تأخیرافتادن در زمان تحویل جهت محافظت از محموله به بارنامه نیاز است. بارنامه شامل اطلاعات مربوط به نوع، مقدار و مقصد کالا است و به‌عنوان یک قرارداد و یک رسید بین تأمین‌کننده و شرکت حمل‌کننده عمل می‌کند. پس از تکمیل اطلاعات بارنامه مطمئن شوید که به‌درستی توسط یک نماینده مجاز از همه طرف‌ها امضا شده است.(از جمله فرستنده، شرکت حمل‌کننده و گیرنده)

پیشنهاد خواندنی بارنامه هوایی چیست؟

محاسبه هزینه ارسال پالت

حمل و نقل جعبه چوبی

برای به‌صرفه‌بودن هزینه ارسال کالا پالت‌ها را در صورت امکان در یک محموله بزرگ‌تر ادغام و سپس ارسال کنید. عوامل دیگری هم در هزینه حمل‌ونقل پالت نقش دارند، از جمله:

  • هزینه پالت
  • وزن محموله
  • مسیر/مقصد
  • طبقه‌بندی درست کالا
  • حداقل وزن قابل پرداخت

کلام آخر

پالت‌ها وسیله‌ای هستند که جهت بسته‌بندی، حمل بار از آن‌ها استفاده می‌شود. برای استفاده از پالت‌ها در حمل‌ونقل کالا نیازمند به مراقبت‌های ویژه‌ای است که در متن بالا به تعدادی از آن پرداختیم. شرکت حمل و نقل بین المللی همراه دژ با بهره گیری از تیم های متخصص، تمام خدمات حمل هوایی از جمله پالت بندی، بسته بندی بار هوایی و… را ارائه می دهد. برای حمل اگر شما هم تجربه کار با پالت‌ها را دارید و نکته‌ای به نظرتان می‌رسد که در این مطلب به آن اشاره نشده است برای ما در کامنت بنویسید.

سؤالات متداول

چه تعداد محصول داخل یک کانتینر جای می‌گیرد؟

با داشتن طول، عرض و ارتفاع یک جعبه بسته‌بندی‌ شده و مساحت کل کانتینر می‌توانیم حجمی که درون یک کانتینر قرار می‌گیرد را به دست آوریم.

چه نوع جعبهٔ بسته‌بندی برای قراردادن در کانتینر مناسب است؟

 انتخاب نوع جعبه بستگی به عواملی دارد که مهم‌ترین آنها نوع محصول، مدت‌زمان حمل‌ونقل آن و ارتفاعی که می‌خواهیم جعبه‌های بسته‌بندی را در کانتینر قرار دهیم دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *