جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترخیص زعفران از گمرک

زعفران از گران‌ترین و باارزش‌ترین ادویه‌های دنیا است. علاوه بر مصرف غذایی، این طلای سرخ در صنایع داروسازی استفاده زیادی دارد. این محصول یکی از فراگیرترین بازارهای خریدوفروش در دنیا را به خود اختصاص داده است. به‌طوری‌که تجارت زعفران، یکی از به‌صرفه‌ترین و پرسودترین تجارت‌های جهانی برای کشورهای صادرکننده زعفران محسوب می‌شود. بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا به کار واردات و بسته‌بندی زعفران مشغول هستند و با همین روش به بزرگ‌ترین توزیع‌کننده زعفران جهان تبدیل شده‌اند.

به منظور مشاوره و انجام امور مربوط به ترخیص زعفران با شماره های زیر تماس بگیرید

ازاین‌رو علاوه بر کشورهایی که از گذشته به کاشت زعفران می‌پرداختند، امروزه بسیاری از کشورها در جای‌جای دنیا اقدام به کشت زعفران کرده تا بتوانند در بازار جهانی خود را به‌عنوان صادرکننده زعفران مطرح کرده و به تجارتی پرسود برسند. البته ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده زعفران شناخته می شود.

زعفران یکی از مرغوب‌ترین و باارزش‌ترین تولیدات کشور ایران است. به گزارش اتاق بازرگانی ایران و وزارت جهاد کشاورزی ایران در سال گذشته (1399) به میزان 3500 تن به ارزش حدودی 193 میلیون دلار زعفران صادر کرده است.

ایران با 41 درصد سهم از کل زعفران در جهان بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان است، درحالی‌که اسپانیا با 33 درصد سهم بزرگ‌ترین واردکننده زعفران در جهان است. زعفران یکی از اقلامی است که در زمینه ارز در ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

در عصر جدید، اسپانیا به‌عنوان رقیبی برای ایران و یکی از صادرکنندگان زعفران در نظر گرفته می‌شود. امارات متحده عربی نیز بدون کشت زعفران به یکی از صادرکنندگان زعفران تبدیل شده است. همچنین بسیاری از کشورها مانند افغانستان، هند و … در زمینه تجارت زعفران فعال هستند.

اسپانیا و بسیاری کشورهای دیگر زعفران ایرانی را به‌صورت عمده خریداری می‌کنند و پس از بسته‌بندی با برند خاص خود به بازارهای جهانی ارسال می‌کند. جمهوری آذربایجان زعفران موردنیاز خود را از کشور همسایه خود ایران و تأمین می‌کند و در مقیاس بسیار کوچک زعفران تولید می‌کند.

صادرات زعفران ایران

صادرات زعفران ایران

ایران در رتبه اول تولید زعفران دنیا قرار دارد و به‌تنهایی توانسته ۹۰ درصد از حجم زعفران جهان را تولید کند. این محصول استراتژیک، در مجموعه کالاهای غیرنفتی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که نزدیک به ۸۰ درصد از حجم تولید خود را صادر می‌کند.

تولیدکنندگان جهانی زعفران شامل ایران، هند، افغانستان، یونان، مراکش، اسپانیا، ایتالیا، چین، جمهوری آذربایجان، آرژانتین، استرالیا، کره، ژاپن، امارات، قطر، هلند، لوکزامبورگ، کویت، عربستان سعودی، آلمان، لهستان، فرانسه، پرتغال، مراکش، برزیل، پرو، پاراگوئه، مکزیک و ایالات متحده آمریکا هستند.

طبق آخرین آمار تجارت زعفران در سال ۲۰۲۰، ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران در جهان عنوان شده است.

جالب است بدانید کشورهایی مثل امارات متحده عربی و اسپانیا زعفران را بدون اینکه دخالتی در تولید آن داشته باشند از ایران به‌صورت فله‌ای خریداری می‌کنند و در بسته‌بندی دلخواه با نام خودشان در بازار جهانی به فروش می‌رسانند و از سود کلانی برخوردار شوند این موضوع باعث می‌شود که قیمت زعفران به دلار، برای این کشورها به رقم‌های بسیار بزرگ برسد.

در نیمه اول سال 1400 حجم صادرات زعفران ایران 78  هزار و 854 کیلوگرم به ارزش 39 میلیون دلار بود.

آمار صادرات زعفران در سال 1399

وزن(کیلوگرم)ارزش(دلار)کشور
14916097252434هنگ کنگ
12119068425386اسپانیا
11959867909052امارات متحده عربی
8210345008887چین
3909738337220افغانستان

روش‌های تعیین قیمت و تعیین تعرفه گمرکی زعفران

گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌صورت هفته‌ای باتوجه‌به شرایط اقتصادی هفته‌ای یکبار لیست ارزش صادراتی کالاهای مختلف در سایت خود قرار می‌دهد که صادرکنندگان موظف هستند ارزش کالای خود را بر اساس آن لیست اظهار نمایند، درصورتی‌که ارزش کالای صادراتی در لیست فوق موجود نباشد صادرکننده برای تعیین قیمت کالاهای صادراتی خود باید به کمیسیون نرخ‌گذاری مراجعه کند.

تعرفه گمرکی صادرات زعفران (HS CODE) باتوجه‌به وزن آن متفاوت است.

نحوه ترخیص زعفران از گمرک دبی

نحوه ترخیص زعفران از گمرک دبی

درصورتی که قصد صادرات زعفران به دبی را دارید به این نکته توجه کنید که گمرک این کشور حساسیت زیادی در مراحل ترخیص زعفران نسبت به کالاهای دیگر دارد و لزومی به داشتن برند هم ندارید. ضمن اینکه معمولاً 30 گرم از محموله را جهت آزمایش نمونه‌برداری می‌کنند و درصورتی‌که جواب آزمایش مورد تأیید آن گمرک باشد اجازه ترخیص را صادر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ترخیص‌کار گمرک کیست؟

بیشتر بخوانید:

اسناد موردنیاز جهت مراجعه به گمرک برای صادرات زعفران

  • کارت بازرگانی (حقیقی – حقوقی)
  • فاکتور
  • پکینگ لیست
  • گواهی بازرسی
  • مجوز صدور
  • گواهی بهداشت
  • گواهی قرنطینه نباتی
  • گواهی استاندارد

مراحل صادرات زعفران

  1. بازاریابی صادراتی
  2. خرید یا تولید زعفران مرغوب
  3. بسته‌بندی حرفه‌ای صادراتی محصول
  4. اخذ مجوزهای لازم نظیر (گواهی استاندارد، بهداشت و …)
  5. انجام تشریفات گمرکی
  6. ارسال به کشورهای مقصد صادرات

مقررات حمل زعفران مسافرتی

خارج کردن زعفران از کشور برای مسافران مانعی ندارد و مسافران می‌توانند زعفران بسته‌بندی‌شده همراه خود از کشور خارج کنند شرط خروج زعفران به‌ازای هر مسافر 100 گرم است و خارج کردن حجم بیشتر جنبه تجاری دارد و باید برای انجام تشریفات گمرکی کارت بازرگانی تهیه شود.

شرکت سپاهان همراه با سابقه طولانی در زمینه تجارت خارجی و صادرات می‌تواند به بازرگانانی که قصد صادرات طلای سرخ تجارت ایران را دارند خدمات همه جانبه‌ای ارائه نماید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *