جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واردات از ترکیه (بررسی قوانین و کالاهای وارداتی)

ترکیه، از همسایه‌های قدیمی ایران همیشه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری شناخته شده است. واردات از ترکیه به ایران، در سال‎های اخیر به علت افزایش فشار اقتصادی از سوی سایر کشورها به ایران و افزایش بی‌رویه‌ی قیمت ارز، همواره روند صعودی داشته است. این در حالی است که سهم ایران در تجارت خارجی ترکیه تنها 2 درصد است و این موضوع به خوبی نشان‌دهنده آن است که بازار تجارت با ترکیه هنوز جای کار بسیاری دارد. شاید به همین علت است که تجار همواره علاقه‌مند به واردات از ترکیه می‌باشند.

تمامی مراحل واردات کالا از ترکیه تا ترخیص کالا در ایران طبق قوانین بین‌المللی و قوانین داخلی هر دو کشور صورت می‌گیرد، توجه داشته باشید حتی با وجود تمام روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که بین ایران و ترکیه وجود دارد بازهم رعایت کامل قوانین نیاز است، و باید درهرحال طبق قوانین امور بازرگانی تجارت خود را انجام دهید.

کالاهای وارداتی از ترکیه کدام‌اند؟

کالاهای وارداتی از ترکیه کدام‌اند؟

بیشترین کالاهای وارداتی از ترکیه به ایران مربوط به کالاهای بهداشتی و آرایشی، کالاهای برقی، لوازم‌خانگی، کالاهای نساجی، انواع چوب خام و تزیینی دکوری‌، مبلمان و لوازم چوبی کالاهای ‌شیمیایی، فلزات، محصولات خوراکی، پلاستیک، محصولات پتروشیمی، محصولات صنعتی و… است. این نکته را در نظر داشته باشید که برای واردکردن لوازم آرایشی باید اخذ مجوز از وزارت بهداشت لازم است و تعداد محدودی از کالاها و برندها می‌توانند چنین مجوزی را اخذ کنند. برای این که بتوانید به‌راحتی این کالاها بررسی کنید و مجوزهای لازم را دریافت کنید، بهتر است از خدمات یک شرکت بازرگانی استفاده کنید: چراکه قوانین درباره‌ی واردات چنین کالاهایی تا حدود زیادی سخت‌گیرانه است. باید توجه داشت در این بین همواره کالاهایی وجود دارند که به علت تقاضا و محبوبیت زیاد به عنوان واردات پرسود از ترکیه شناخته می‌شوند و همیشه سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. نکته مهم دیگر اینکه به علت مسافت کم ترکیه و آشنایی افراد با بازارهای ترکیه و قوانین آن واردات از ترکیه با سرمایه‌ی کم نیز جزء فعالیت‌های تجاری محبوب بین افراد عادی است.

قوانین واردات از ترکیه چیست؟

برای واردات از ترکیه نیز مانند هر فعالیت تجاری دیگر قوانین خاصی وجود دارد، باتوجه‌به این قوانین هر کالایی اجازه ورود به ایران را ندارد. کالاهایی مانند مواد مخدر، مشروبات الکلی، لباس و پوشاک و حتی اقلام خوراکی و… اجازه واردات از ترکیه به ایران را ندارند، البته باید این نکته اشاره کرد منظور از این ممنوعیت واردات عمده کالا است، نه واردات چمدانی و مسافری! بااین‌حال واردات از ترکیه همیشه مزایای زیادی برای بازرگانان دارد؛ اگر کالایی برای واردات از ترکیه به ایران جزء کالاهای مجاز وارداتی باشد، چالش خاصی برای اخذ مجوز و ورود آن‌ها وجود ندارد، درعین‌حال کالاهای زیادی وجود دارند که ورود آن‌ها حتی از کشور ترکیه نیز مشروط است، پس در این صورت اخذ مجوزهای لازم  برای بازرگانان نیاز است، به طور مثال واردات کالایی مانند دارو بدون مجوز به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست و مجوز واردات فقط در صورت ارائه مدارک وزارت بهداشت به گمرک صادر ‌می‌شود.

پیشنهاد خواندنی: فریت بار به ترکیه

مزایای واردات کالا از ترکیه

1. مسیر کوتاه؛ حمل‌ونقل آسان

 در بحث واردات و صادرات اهمیت مسافت بر هیچ‌کس پوشیده نیست، واردات از ترکیه مزایای بسیار زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نزدیک بودن این کشور به ایران و هزینه‌های کم حمل‌ونقل اشاره کرد. 

2. واردات محصولاتی که به ترکیه صادر شده

واردات بسیاری از کالاها به ایران بعد از تحریم‌های اقتصادی با مشکل مواجه شد، یکی از راهکارها برای دستیابی به بسیاری از کالاهای تحریمی و دسترسی به بازارهای اروپایی استفاده از کشور ترکیه به‌عنوان رابط برای دسترسی به کشورهای ثالث است. بدین صورت که بازرگانان می‌توانند با واردات کالاهایی که از کشورهای اروپایی به ترکیه صادر شده‌اند محصولات زیاد و متنوع کشورهای اروپایی را  وارد کنند.

3. قیمت مناسب نسبت به کالاهای مشابه اروپایی و آمریکایی

محصولات ترک همیشه موردپسند ایرانیان بوده و همچنین ترکیه در سال‌های اخیر روند تولید محصولاتی مشابه محصولات محبوب و پرطرف‌دار دنیا را در پیش گرفته است، همین امر باعث شده تا محصولات ترک با قیمتی بسیار پایین‌تر و راحتی قوانین در واردات موردتوجه مشتریان و بازرگانان زیادی قرار بگیرد.

باتوجه‌به نکات گفته شده باید بدانید با اینکه واردات از ترکیه آسان‌تر از بقیه کشورها است، اما کماکان پروسه گمرک و تشریفات اداری در واردات از ترکیه وجود دارد، پس درهرصورت شناخت این قوانین به تسریع فرایند واردات کمک خواهد کرد.

بررسی قوانین گمرک در ترکیه

برای واردات انواع کالا از ترکیه به ایران باید به قوانین گمرک توجه بسیار زیادی داشت، زیرا گمرک ترکیه نیز قوانین خاصی دارد که باید به آن‌ها اشراف داشت، در غیر این صورت باید از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

برخی از قوانین گمرک ترکیه

  • داشتن گواهی بیمه
  • مجوز ورود از ترکیه به ایران همراه با کالاهای وارداتی
  • فاکتور خرید و یا لیست سفارش
  • به‌همراه‌داشتن مجوز واردات کالا از شرکت مستقر در ترکیه   

روند کلی واردات از ترکیه

واردات از ترکیه با سرمایه کم

در ادامه مطلب با روند کلی واردات از ترکیه آشنا می‌شویم و روند به طور مختصر به شرح زیر است؛

1. انتخاب نوع کالا و منبع‌یابی:

مانند هر واردات دیگری انتخاب کالا و منبع‌یابی و  بررسی سمپل(نمونه) اولین گام به شمار می‌آید، در تمامی این زمینه‌ها شرکت همراه دژ به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهد خدماتی که  از انتخاب بهترین کالا گرفته تا تحویل نمونه در سریع‌ترین زمان  را شامل می‌شود و همراه دژ در طول این مسیر همراه شما خواهد بود.

2. انتخاب تأمین‌کننده و خرید کالا:

انتخاب تأمین‌کنندة مناسب و سپس مذاکره بر سر قیمت به‌عنوان دومین گام از مراحل واردات است. پس از پرداخت بخشی از مبلغ کالاها بر اساس قراردادی که با فروشنده بسته‌اید باید برگه‌های پیش‌فاکتور را برای اخذ مجوزهای واردات به مراجع قانونی ارائه دهید.

3. انجام امور گمرکی

پس از دریافت مجوزها کافی است کالاهای خریداری شده را از مبدأ به مقصد حمل کنید. برای این کار می‌توانید از شرکت‌های حمل‌و‌نقل کمک بگیرید، سپس کالاها برای بارگیری و انجام امور ترخیص به گمرک تحویل داده می‌شوند.

حمل بار از کشور ترکیه به ایران از طرق مختلفی انجام می‌شود:

حمل کالا از طریق پست دولتی
 حمل کالا از طریق صنعت هوایی
 حمل کالا از طریق کارگو(فریت بار هوایی)
 حمل کالا از طریق دریا

در مرحله‌ی آخر با ارائه‌ی اسناد و مدارک و انجام تشریفات گمرکی می‌توانید کالاهای خود را از اداره گمرک ترخیص کنید.

کلام آخر

واردات کالا از ترکیه می‌تواند یک تجارت خوب و پرسود باشد، اما هر تجارتی نیازمند تجربه و دانش است. در این مسیر استفاده از نیروهای متخصص و مشورت با افراد حرفه‌ای می‌تواند راهگشا باشد و تا حد امکان میزان آزمون و خطا را کاهش دهد. اگر قصد ورود به این عرصه را دارید می‌توانید از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی همراه‌ دژ استفاده کنید.

سوالات متداول

پرسودترین کالاها برای واردات از ترکیه با سرمایه‌ی کم چقدر است؟

نیاز و میزان تقاضای مردم است که پرسودترین کالاها را برای واردات را مشخص می‌کند، به‌عنوان مثال گاهی در یک بازه‌ی زمانی مشخص پرسودترین کالا برای واردات از ترکیه پارچه است، اما در شرایطی دیگر نیاز جامعه میوه است، پس پرسودترین کالا برای واردات از ترکیه بسته به موقعیت تغییر می‌کند.

میزان سود برای واردات از ترکیه با هزینه‌ی کم تقریبا چقدر است؟

در صورت برنامه‌ریزی صحیح و در نظر گرفتن نیاز مردم میزان سود در هنگام واردات از ترکیه می‌تواند کم یا زیاد باشد، سود واردات از ترکیه با سرمایه‌ی کم در صورت موفقیت و برای اولین بار معمولا ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سرمایه‌ی اولیه است اما میزان سود باز هم بستگی به کالای وارداتی دارد.

بازار صادرات کشور ترکیه چگونه است؟

کشور ترکیه یکی از 20 کشور برتر در زمینه صادرات می‌باشد و امروزه توانسته تا جایگاه بسیار خوبی را کسب نماید، بدیهی است که سرمایه گذاری در زمینه واردات کالا از کشور ترکیه بسیار سود آور می‌باشد البته قبل از آن باید اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *