جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجارت بین‌ المللی چیست؟

تجارت بین‌ الملل مبادله‌ی کالا یا خدماتی است که بین حداقل دو کشور مختلف انجام می‌شود. این مبادلات می‌تواند واردات یا صادرات باشد. منظور از واردات، کالا یا خدماتی هستند که به کشور داخل می‌شوند و منظور از صادرات کالا یا خدماتی است که به یک کشور خارجی فروخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: راهنمای واردات از چین

تجارت بین‌ المللی به زبان ساده

تجارت بین‌ الملل روشی از تعامل اقتصادی بین نهادهای بین‌المللی است. به زبان ساده به هر دادوستدی که کالا یا خدمات بین دو کشور انجام می‌شود، تجارت بین‌الملل می‌گویند. مزیت مقایسه‌ای سود حاصل از تجارت بین‌الملل را فراهم می‌کند و در نهایت منجر به افزایش مصرف کالاها می‌شود.

چرا تجارت بین‌الملل اتفاق می‌افتد؟

تجارت بین‌الملل به این دلیل اتفاق می‌افتد که یک کشور از مزیت نسبی در تولید کالای خاص یا خدمات خاص برخوردار است، به‌ویژه اگر هزینه فرصت تولید آن کالا یا خدمات برای آن کشور از هر کشور دیگری کمتر باشد.

انواع تجارت بین‌ الملل در جهان

تجارت بین‌ المللی سه نوع است:

  • صادرات
  • واردات
  • صادرات مجدد

صادرات و واردات را که قبلاً در بالا به آن پرداختیم.

صادرات مجدد به زبان ساده

 معنای واردات کالا از یک کشور و صادرات آن به کشور دیگر پس از افزودن مقداری ارزش به آن است. به‌عنوان‌مثال، هند از چین طلا وارد می‌کند و از آن جواهرات درست می‌کند و سپس آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

مزایای تجارت بین‌الملل

مزایای تجارت بین‌الملل
  • برتری نسبی

تجرات بین‌الملل این امکان را به کشورها می‌دهد تا فقط در تولید کالاها و خدمات تخصص داشته باشند که در آن مهارت خوبی دارند.

  • هزینه پایین‌تر به دلیل تولید بیشتر

اگر کشوری بخواهد کالاهای خود را در بازار بین‌المللی بفروشد، مجبور است بیش از آنچه برای تأمین تقاضای داخلی لازم است تولید کند؛ بنابراین، تولید بیشتر منجر به کاهش هزینه تمام شده می‌شود، به این معنی که قیمت آن کالا کاهش پیدا می‌کند.

  • رقابت

فروش کالاها و خدمات در بازار خارجی نیز باعث تقویت رقابت در این بازار می‌شود. به‌نوعی برای تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان محلی نیز مفید است.  تأمین‌کنندگان باید اطمینان حاصل کنند که قیمت‌ها و کیفیت آن‌ها به‌اندازه کافی قابل‌رقابت و پایین است تا بتوانند در رقابت خارجی پیروز شود.

  • انتقال فناوری

تجارت بین‌المللی غالباً منجر به انتقال فناوری از یک کشور توسعه‌یافته به کشور درحال‌توسعه می‌شود. دولت در کشور درحال‌توسعه معمولاً شرایطی را برای شرکت‌های خارجی تعیین می‌کنند که شامل توسعه ظرفیت‌های تولید داخلی هستند.

  • اشتغال‌زایی بیشتر

افزایش تجارت بین‌الملل همچنین فرصت‌های شغلی را در هر دو کشور ایجاد می‌کند.  به همین دلیل است کشورهای تجاری بزرگ مانند، ایالات متحده امریکا و کره جنوبی نرخ بیکاری کمتری دارند.

معایب تجارت بین‌الملل

  • وابستگی بیش از حد

کشورها یا شرکت‌های درگیر در تجارت خارجی در برابر رویدادهای جهانی آسیب‌پذیر هستند. یک رویداد نامطلوب ممکن است تقاضای محصول را تحت تأثیر قرار دهد و حتی می‌تواند منجر به ازدست‌دادن شغل شود.

به‌عنوان‌مثال، جنگ تجاری اخیر ایالات متحده و چین بر صنعت صادرات چین تأثیر منفی می‌گذارد. یا اینکه در اوایل کرونا برخی از کالاها در کشورها به دلیل ممنوعیت واردات کمیاب شدند.

  • بی‌انصافی نسبت به شرکت‌های جدید

ممکن است شرکت‌های جدید یا شرکت‌های نوپایی که منابع و تجربیات زیادی ندارند رقابت در برابر شرکت‌های بزرگ خارجی دشوار باشد.

  • تهدیدی برای امنیت ملی

اگر کشوری بیش از حد به واردات صنایع استراتژیک وابسته باشد، ممکن است صادرکنندگان آن را مجبور به تصمیم‌گیری کنند که ممکن است به نفع منافع ملی نباشد.

درست است که تجارت بین‌ الملل معایب خاص خود را دارد اما مزایای آن بسیار بیشتر از معایب آن است. امروزه تجارت بین‌الملل به یک ضرورت تبدیل شده است، اما یک کشور باید اطمینان حاصل کند که اقتصاد در مسیر رشد قرار دارد و تعادل مناسبی را بین واردات و صادرات حفظ کند.

 چرا تجارت با دیگر کشورها مهم است؟

 چرا تجارت با دیگر کشورها مهم است؟

تجارت بین‌ المللی بین کشورهای مختلف عامل مهمی در بالابردن سطح زندگی، تأمین اشتغال و امکان استفاده از کالاهای متنوع بیشتر برای مصرف‌کنندگان است.

تجارت بین‌ الملل از زمان آغاز معاملات تمدن‌های اولیه اتفاق افتاده است، اما در سال‌های اخیر تجارت بین‌المللی با سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی به صادرات و واردات اهمیت بیشتری یافته است.

منبع: efinancemanagement, economicshelp

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *