فریت بار به عراق

کشور عراق یکی از بزرگ‌ترین کشورهای خاورمیانه با مساحت 438317 کیلومترمربع و جمعیتی در حدود 42 میلیون نفر، دارای مرز  طولانی مشترکی با کشور عزیزمان ایران است. این همسایه غربی ایران همواره در طول تاریخ (تقریباً) یکی از شرکای تجاری مهم کشورمان بوده است.

اما مشکلات سیاسی و اقتصادی دهه‌های اخیر، عراق باعث تضعیف پایه‌های صنعتی و تولیدی این کشور شده و نیاز گسترده‌ای عراق به واردات انواع کالا و خدمات از سایر کشورها، بازار عراق را برای تاجران و بازرگانان ایرانی بیش‌ازپیش جذاب کرده است.

برای ارسال کالاهای صنعتی و حجیم یا خرده بار به عراق روش‌هایی مختلفی مانند ارسال زمینی، دریایی و هوایی وجود دارد که هر کدام از این روش‌های ارسال بار به عراق طرف‌داران خاص خود را دارد. فریت بار هوایی کالا یکی از این روش‌هاست که در ادامه این مطلب قصد داریم تمامی جوانب ارسال بار فریت به عراق را بررسی کنیم.

فریت بار به زبان ساده

به‌طورکلی منظور از فریت بار، ارسال هوایی اضافه‌بار مسافری، خرده بار، لوازم شخصی، اثاثیه منزل، هدایا و گیفت‌ها، نمونه‌های تجاری و غیرتجاری کالا و هر آن چیزی که شما قصد ارسال به عراق را دارید، با استفاده از هواپیما مسافربری در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

البته توجه به قوانین و مقررات گمرکی و محلی کشور مبدأ و مقصد و همچنین قوانین حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی نکته بسیار مهم در امر صادرات و واردات است.

باتوجه‌به محدودیت شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی برای همراه‌داشتن بار مسافری برای هر مسافر (معمولاً 30 کیلوگرم) و هزینه بالای جریمه اضافه‌بار به‌ازای هر یک کیلوگرم در فرودگاه، استفاده از فریت بار یکی از روش‌های پرطرف‌دار و مقرون‌به‌صرفه برای ارسال اضافه‌بار مسافری است.

همه چیز درباره فریت بار به عراق

مدارک لازم برای فریت بار مسافری به عراق:

توجه داشته باشید در اکثر مواقع حضور مسافر در فرودگاه برای احراز هویت و بررسی بار ارسالی که معمولاً 3 الی 4 ساعت زمان می‌برد، لازم است. برای ارسال فریت بار مسافری بهتر است چند روز قبل از پرواز با مراجعه به پایانه حمل بار فرودگاه امام خمینی، اقدامات لازم برای فریت بار خود را انجام دهید.

مدارک و اطلاعات لازم برای فریت بار تجاری به عراق:

مراحل فریت بار

تماس با مجموعه همراه دژ و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان و متخصصان مربوطه

بسته‌بندی تخصصی کالا طبق استانداردهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی احتمالی کالا توسط مجموعه

حمل بار از درب منزل، کارخانه، شرکت یا… به پایانه هوشمند حمل بار فرودگاه بین‌المللی امام خمینی

تهیه مدارک لازم و ارائه آن به گمرک

اخذ مجوزهای لازم جهت فریت بار

توزین کالا (وزن کالا)

انجام تشریفات گمرکی

صدور بارنامه و رزرو بار

بازرسی کالا توسط حراست پایانه صادرات بار فرودگاه امام خمینی

هزینه فریت بار به عراق

هزینه فریت بار به عراق و یا هزینه ارسال بار هوایی به عراق به عوامل مختلفی مانند: جنس کالا، وزن و حجم کالا، مسافت تا مقصد، نوع بسته‌بندی و خدمات جانبی نظیر استفاده از کارت بازرگانی (برای کسانی که قصد ارسال بار غیرتجاری و یا نمایشگاهی دارند) و استفاده از خدمات DoorToDoor  بستگی دارد.

هزینه پست هوایی به اربیل و سایر شهرهای عراق، متفاوت است. برای اطلاع از هزینه ارسال بار به عراق می‌توانید با مجموعه همراه دژ تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان این مجموعه استفاده کنید.

برای ارسال بار .

کالاهای ممنوعه در فریت بار به عراق

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای فریت بار هوایی به کشور عراق نیز محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی وجود دارد. این ممنوعیت‌ها به دودسته تقسیم می‌شوند. قوانین محلی حاکم بر صادرات ایران و واردات عراق و قوانینی بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA).

برخی از کالاهای ممنوعه برای ارسال عبارت‌اند از: مواد منفجره و آتش‌زا، مواد شیمیایی خطرناک، مواد رادیواکتیو، مواد غذایی فاسد و خراب و حیوانات و گیاهان خطرناک، عتیقه‌جات، آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ‌سنگی، اوراق مینیاتور، طلا و نقره، سنگ‌های قیمتی و…

طبق قوانین بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، ارسال اقلامی مانند ترشیجات و سرکه، انواع باتری‌ها، لوازم آرایشی اشتعال‌زا، انواع اسپری و… که دارای خطرات احتمالی باید هواپیما، خدمه و مسافرین است، ممنوع است.

باید توجه داشت که فهرست کالاهای ممنوعه در فرستادن فریت بار هوایی به عراق ممکن است تغییر کند، بنابراین قبل از فرستادن خرده بار و هرگونه بسته و کالا، بهتر است با شرکت حمل‌ونقل هوایی همراه دژ تماس بگیرید و از لیست کالاهای ممنوعه اطمینان پیدا کنید.

بزرگ‌ترین فرودگاه کشور عراق، فرودگاه بین‌المللی بغداد است. این فرودگاه در 16 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد. فرودگاه بغداد در سال 1982 و برای کاربری نظامی طراحی شد. این فرودگاه در ابتدا با نام فرودگاه بین‌المللی صدام افتتاح شد، بعد از حمله ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده آمریکا و سقوط دیکتاتوری صدام، نام این فرودگاه به فرودگاه بین‌المللی بغداد تغییر پیدا کرد. این فرودگاه به دلیل نزدیکی به پایتخت عراق از موقعیت استراتژیکی مهمی برخوردار است و می‌توان این فرودگاه را قطب هوایی عراق دانست.

فرودگاه‌های مهم عراق

بزرگ‌ترین فرودگاه کشور عراق، فرودگاه بین‌المللی بغداد است. این فرودگاه در 16 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد. فرودگاه بغداد در سال 1982 و برای کاربری نظامی طراحی شد. این فرودگاه در ابتدا با نام فرودگاه بین‌المللی صدام افتتاح شد، بعد از حمله ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده آمریکا و سقوط دیکتاتوری صدام، نام این فرودگاه به فرودگاه بین‌المللی بغداد تغییر پیدا کرد. این فرودگاه به دلیل نزدیکی به پایتخت عراق از موقعیت استراتژیکی مهمی برخوردار است و می‌توان این فرودگاه را قطب هوایی عراق دانست.

سایر فرودگاه‌های بین‌المللی عراق عبارت‌اند از:

  1. فرودگاه بین‌المللی بصره
  2. فرودگاه بین‌المللی اربیل
  3. فرودگاه بین‌المللی نجف
  4. فرودگاه بین‌المللی سلیمانیه
  5. فرودگاه بین‌المللی دهوک

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد برای ارسال اضافه‌بار مسافری، خرده بار و یا هر نوع باری می‌توانید از فریت بار استفاده کنید. باتوجه‌به امنیت بالای فرودگاه‌ها در سراسر جهان و سرعت انتقال بالا در استفاده از هواپیما برای ارسال بار، فریت بار یکی از پرطرف‌دارترین روش‌های ارسال بار است. باید توجه داشت در استفاده از پست هوایی باید تمامی جوانب و هزینه‌های این ارسال را به‌دقت بررسی کنید. مجموعه همراه دژ با داشتن تمامی مجوزهای لازم برای حمل‌ونقل هوایی، همراهی مطمئن از زمان بسته‌بندی بار موردنظر تا تحویل این بار در هر یک از شهرهای موردنظر در کشور عراق، در کنار شما عزیزان خواهد بود.

نظرات کاربران درباره‌ی همراه دژ