جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واردات کالا از اروپا در ۷ مرحله

ایران در سال گذشته در رتبه 56 شریک‌های تجاری اتحادیه اروپا بوده و از میان این کشورها، آلمان و فرانسه بیشترین مراودات را با ایران دارند. واردات از اروپا، به ایران یکی از مراحل مهم این تجارت است که کمی با واردات از چین و بقیه کشورهای آسیایی تفاوت دارد. در این مقاله به مراحل، قواعد و دانستنی‌های مختلف این فعالیت پرداخته‌ایم.

واردات کالا از اروپا به ایران

واردات كالا از اروپا، به دلیل تحریم‌ها به‌شدت کاهش پیدا کرده و سخت‌تر از همیشه شده است.  البته هنوز بسیاری از کالاها و نمونه کالاها قابل واردات هستند. واردات به روش حمل هوايی کمی پیچیده‌تر است. شرکت همراه دژ ایرانیان با داشتن کارشناس‌های خبره و متخصص می‌تواند در این راه پر پیچ‌وخم کنار شما باشد تا مجبور نباشید محصول موردنظر خود را با نمونه‌های کم‌کیفیت‌تر چینی جایگزین کنید.

۷ مرحله اصلی واردات کالا از اروپا

باتوجه‌به آن که نرخ واردات در کشور ما بالا است، لازم است کسانی که می‌خواهند به این امر بپردازند، یک سری اطلاعات کاربردی داشته باشند. به همین دلیل ما در ادامه مراحلی را که باید برای واردات یک کالا طی کرد را بیان خواهیم کرد. تفاوتی ندارد که تاجر خارجی بخواهد کالا وارد کند یا ایرانی، درهرصورت این مراحل باید طی شود و به‌قرار زیر است:

۱. انتخاب کالا

اولین مرحله برای واردات کالا از اروپا یا خدمات این است که شخص خارجی که می‌خواهد کالا وارد کند و یا بازرگان ایرانی، بازار کشور را مورد بررسی قرار دهد و تحقیق کند که بازار به چه کالایی نیاز دارد و چه زمانی موعد واردات آن کالا یا خدمات رسیده است.

خارجی‌ها برای واردات کالا به کشور باید مطالعات گسترده‌ای انجام دهند و با درنظرداشتن معیارهایی کالای موردنظر خود را برای واردات انتخاب کنند. این معیارها عبارت هستند از:

  • عواملی که به خود بازرگان خارجی یا ایرانی ربط دارد: مثل توانایی فروش، کیفیت بسته‌بندی و برچسب‌زنی، مقدار درصد سودی که به کالا اضافه می‌گردد و…
  • عواملی که به محیط رقابتی و بازار آن کشور مرتبط است مانند: بازار هدف، سبک زندگی مصرف‌کنندگان، حداقل مقدار سفارش محصول، مقدار نیاز مصرف‌کننده و…
  • عواملی که به قوانین و مقررات واردکننده یک کشور ارتباط دارد مانند اخذ مجوزهای لازم برای واردات یک کالا، قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به ورود آن کالا، میزان ارزش گمرکی و حقوقی که برای ورود آن کالا وجود دارد و مواردی ازاین‌قبیل.
  • مواردی که در انتخاب تأمین‌کننده تأثیر دارد، به‌عنوان‌مثال شهرت و موقعیت در صنعت، توانایی تولید، مجوزها و ضمانت‌نامه‌ها، موقعیت مالی، موعد تحویل، روابط سیاسی و اقتصادی میان کشور واردکننده و مقصد، خدمات پس از فروش و مانند آن.

به‌صورت کلی می‌توان این‌چنین گفت که هر خارجی که بخواهد کالا وارد کند، خود باید تشخیص دهد که نیاز بازار چیست و چه کالایی باید وارد کند.

۲. مکاتبه و مذاکره

شرکت های وارد کننده کالا از اروپا

دومین مرحله برای بازرگانان ایرانی و خارجی‌هایی که می‌خواهند کالا وارد کنند، پس از انتخاب کردن کالا یا خدمات، جمع‌آوری اطلاعات از مراجع مختلف برای نحوه بازاریابی آن کالا و پیداکردن بازار مناسب برای فروش آن است. برقرار کردن ارتباط میان فروشنده و خریدار مهم‌ترین اصل در بازاریابی یک محصول است و از طریق مکاتبه و مذاکره با بازرگانان و بازاریابان در این زمینه امکان‌پذیر است. این کار باعث می‌شود تبلیغ کالای وارد شده توسط اشخاص مجرب و متخصص صورت بگیرد و در نتیجه بازدهی بیشتری هم داشته باشد.

۳. دریافت پروفرم

خارجی‌ها برای ورود کالا به ایران بعد از آن که کالا را انتخاب کردند و مکاتبات و مذاکرات لازم را برای فروش آن انجام دادند، لازم است تا اقدامات لازم را برای دریافت پروفرما انجام دهند. پروفرما به سندی گفته می‌شود که در معامله بین‌المللی صادر می‌شود و شرایط معامله در آن نوشته شده است. از این سند در مراحل متعددی همچون اخذ مجوز ثبت سفارش، گشایش اعتبار سندی و ترخیص کالا استفاده می‌شود.

۴. اخذ مجوز ورود

چهارمین مرحله برای واردکردن کالا توسط خارجی‌ها و یا بازرگانان ایرانی این است که مجوزهای لازم برای ورود و ثبت سفارش آن کالا را دریافت کنند. برای اخذ این مجوزها باید به وزارت صنعت و معدن و تجارت که به‌اختصار وزارت صمت نیز گفته می‌شود مراجعه نمایند. برای اطلاع بیشتر از وظایف این وزارتخانه می‌توانید روی مقاله «وزارت صمت چیست و چه وظایفی دارد؟» کلیک کنید.

۵. پرداخت بین‌الملل

پس از آن که مجوزهای لازم برای ورود و ثبت سفارش کالا دریافت شد، نوبت به انتقال پول و کالا می‌رسد. برای انتقال پول 4 روش پیشروی واردکننده وجود دارد که عبارت هستند از: تجارت بر مینای تجارت باز، پیش‌پرداخت، برات و در نهایت اعتبار اسنادی. البته باید توجه داشت که پرداخت از طریق هر یک از این روش‌ها نکات مخصوص به خود را دارد.

۶. بیمه حمل‌ونقل کالا

زمانی که می‌خواهید کالایی را وارد ایران کنید، پیش از آن بهتر است اقدام به بیمه کردن آن کالا کنید و از خدمات یک شرکت بیمه‌گر در این زمینه استفاده کنید.

۷. حمل‌ونقل بین‌الملل

هفتمین مرحله برای ورود کالا توسط خارجی‌ها و یا بازرگانان ایرانی این است که کالا را از طریق یک شرکت حمل و نقل بین المللی وارد کشور کنند. لازم به ذکر است شرکت حمل‌کننده باتوجه‌به قوانین اینکوترمز انتخاب می‌شود.

فهرست کالاهای وارداتی از اروپا به ایران

لیست کالاهای وارداتی از اروپا به ایران شامل ماشین‌‌آلات، مواد دارویی، دستگاه‌های الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و … می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعات که مربوط به سال 2021 است.

صادرات اتحادیه اروپا به ایرانارزش دلاریسال
ماشین‌آلات، رآکتورهای هسته‌ای، بویلرها$901.75M2021
غلات$692.44M2021
محصولات دارویی$647.22M2021
دستگاه‌های نوری، عکس، فنی، پزشکی$551.70M2021
تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی$235.03M2021
محصولات شیمیایی متفرقه$149.96M2021
مواد شیمیایی آلی$147.20M2021
وسایل نقلیه غیر از راه‌آهن، تراموا$100.42M2021
پلاستیک$89.52M2021

این آمار مربوط به سال 2021 است و با واحد میلیون دلار تنظیم شده است. این دسته‌های کالایی بیشترین حجم واردات به ایران را داشته‌اند.

هزینه ارسال کالا از اروپا به ایران

هزینه ارسال کالا، از اروپا به ایران به فاکتورهای متعددی مثل حجم، وزن و مسیر بستگی دارد. عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری حمل کالا از کشورهای اروپایی به ایران متعدد است؛ ولی در این بخش سعی می‌کنم به‌صورت خلاصه نگرشی به شما بدهیم.

طبیعتاً اولین فاکتور در حمل وزن کالاست. به این معنی که هرچه وزن بار بیشتر باشد هزینه ارسال آن بیشتر است. البته اگر بار به‌گونه‌ای باشد که هر مترمکعب آن بیش از 167 کیلوگرم باشد آن موقع به‌صورت وزن حجمی محاسبه می‌شود.

هزینه واردات کالا از اروپا به ایران به خط هوایی و ایرلاینی که آن را حمل می‌کند هم ربط دارد. اگر کالا در کشوری باشد که ایرلاین‌های ایرانی فعالیت کنند و بتوانید از آنها استفاده کنید، ممکن است هزینه حمل شما پایین‌تر باشد. پس اینکه کدام ایرلاین را انتخاب کنید یا اینکه کدام ایرلاین برای شما مناسب‌تر است سؤالی است که در زمان تعیین هزینه باید به آن توجه کنید.

واردات از اروپا توسط شرکت همراه دژ

شرکت حمل و نقل بین المللی همراه دژ ایرانیان با داشتن پل‌های ارتباطی در اروپا و مجوز فعالیت خدمات بار از سازمان هواپیمایی کشوری و پرسنل کارآزموده کالای شما را در کمترین زمان ممکن و با معتبرترین شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی از اروپا به ایران و دبی حمل می‌کند. برای واردات کالا از اروپا روی ما حساب کنید.

ساعات اداری:

ساعات غیر اداری:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *