جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ترخیص‌ کار گمرکی کیست؟

ترخیص‌ کار گمرکی به کسی می‌گویند که به‌عنوان نماینده صاحب کالا طی یک قرارداد شفاهی یا کتبی در یکی از گمرکات کشور تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد. وظیفه یک ترخیص‌کار، خارج کردن کالا از گمرک در سریع‌ترین زمان با کمترین هزینه است.

ویژگی‌های ترخیص‌کار حرفه‌ای

ترخیص کار گمرکی چیست

مهم‌ترین وظیفه یک ترخیص‌ کار گمرکی به‌عنوان نماینده صاحب کالا، صرفه‌جویی در زمان و هزینه ترخیص کالا از گمرک است.

یک ترخیص‌کار ماهر باید اطلاعات جامعی از قوانین امور گمرکی و مقررات صادرات و واردات کالا داشته باشد. مهارت بالای وی در این امر از تضییع حقوق صاحب کالا و گمرک جلوگیری می‌کند؛ همچنین وی باید اطلاعات کاملی از مجوزهای موردنیاز جهت واردات و صادرات کالا از سازمان‌های مجوز دهنده ذی‌ربط داشته باشد تا در کمترین زمان ممکن اقدام به اخذ مجوز و ترخیص کالا از گمرک کند.

ترخیص کالاهای مختلف نیازمند مجوزهای جانبی گوناگون(به‌عنوان‌مثال مجوز غذا و دارو، بهداشت، انرژی اتمی و…) است. ترخیص‌کار متبحر با اطلاع از قوانین گمرکی نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدامات مناسب را به عمل می‌آورد و به نحوه احسن تشریفات واردات و صادرات کالاها را انجام می‌دهد.

باتوجه به اینکه در بیشتر مواقع کالاهای صادراتی و وارداتی گران‌قیمت هستند، ترخیص‌ کار گمرکی باید این اطمینان خاطر را به صاحبان کالا بدهد که می‌تواند امانت‌دار خوبی باشد.

در کنار ویژگی‌های اخلاقی مناسب، لازم است ترخیص‌کار مدرک تحصیلی مرتبط با امور گمرکی و تجربه کافی در زمینه‌ی واردات و صادرات کالا هم داشته باشد. همچنین ترخیص‌کار باید کارت معتبر کارگزاری گمرک هم داشته باشد تا بتواند فعالیت خود را به‌صورت قانونی و مورد تأیید مراجع مربوطه ادامه دهد.

علاوه بر موارد یاد شده، ترخیص‌کار باید فاقد سوءپیشینه و سابقه کیفری و قاچاق کالا نیز باشد.

همان‌طور که می‌دانید، فرایند تشریفات ترخیص کالا از گمرک مستلزم اطلاع از قوانین امور گمرکی و رعایت مقررات صادرات و واردات کالاست که بدون شناخت این قوانین و نداشتن تجربه کافی در این زمینه با مشکلات مختلفی مواجه خواهیم شد.

چرا فرایندهای مربوط به ترخیص را به ترخیص‌ کار گمرکی بسپاریم؟

نداشتن دانش امور گمرکی و تجربه کافی در این حوزه می‌تواند به طولانی شدن پروسه ترخیص و افزایش هزینه‌های گمرکی منجر شود؛ با افزایش زمان ترخیص کالا، کالای شما باید مدت بیشتری در گمرک نگهداری شود. همچنین با طولانی شدن پروسه ترخیص سرمایه صاحب کالا در انبارهای گمرکی راکد شده و در نتیجه متحمل ضررهای سنگین مالی می‌شود.

بنابراین، برای پیشگیری از وقوع چنین مسائلی لازم است به یک ترخیص‌کار باتجربه برای ترخیص بدون مشکل کالا از گمرک مراجعه کنیم.

همان‌طور که اشاره کردیم، ترخیص کالا از گمرک نیازمند دانش امور گمرکی، مهارت و تجربه کافی است و تجار و بازرگانان همواره برای تسریع مراودات تجاری به مشورت با افراد باتجربه و آگاه در این حوزه نیاز دارند.

شرکت بازرگانی بین‌المللی همراه دژ ایرانیان، از جمله شرکت‌های تجاری است که در زمینه‌ی انجام تشریفات گمرکی(واردات و صادرات) و ترخیص کالاهای وارداتی مختلف، در زمره ترخیص‌کاران رسمی گمرک با سابقه‌ای درخشان شناخته و محسوب می‌شود. شما تجار محترم می‌توانید با اطمینان خاطر امور گمرکی و تشریفات واردات و صادرات خود را به گروه باتجربه و متخصص این شرکت بسپارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *