جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای دریافت ویزای کانادا؛ تحقق رؤیای مهاجرت

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا و دومین کشور پهناور جهان است که بخش زیادی از خاک آن به دلیل سرمای هوا و نزدیکی به قطب شمال، خالی از سکنه است. کشور کانادا از غرب با  آلاسکا و از جنوب با  ایالات متحده‌ی آمریکا مرز  مشترک دارد. این کشور مرز دریایی با گرینلند (قلمرو خودمختار دانمارک) و جزایر سنت پیر و میکلون (متعلق به فرانسه) دارد. همچنین از جنوب و شمال غرب با آمریکا همسایه است. هرچند کانادا پس از روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان است؛ اما جمعیت آن تنها حدود یک‌پنجم جمعیت روسیه است و به‌طورکلی نسبت جمعیت به مساحت آن از میانگین جهانی کمتر است.

درباره 10 مکان دیدنی کانادا بیشتر بدانید

این موضوع یکی از دلایل اصلی مهاجرت‌پذیری این کشور است. درعین‌حال مهاجرت به این کشور نیز برای بسیاری از افراد به دلیل کیفیت بالای زندگی، فرصت‌های شغلی فراوان، سیستم بهداشتی و درمانی عالی، سیستم آموزشی برتر، تنوع فرهنگی و بسیاری دلایل دیگر، جذابیت فراوانی دارد.

انواع ویزای کانادا

ویزای کانادا انواع مختلفی دارد که هر متقاضی می‌تواند باتوجه‌به شرایط خود، برای دریافت یکی از آنها اقدام کند. در یک تقسیم‌بندی کلی، ویزا کانادا به دودسته ویزای موقت کانادا و ویزای اقامت دائم کانادا تقسیم می‌شود. شایان‌ذکر است که دریافت ویزای کانادا شامل موارد متعددی چون ویزای توریستی، ویزای تحصیلی، ویزای فرصت مطالعاتی، ویزای کاری و … است

به‌طورکلی کانادا انواع ویزاها و برنامه‌های مهاجرتی متنوعی را برای ورود و اقامت در این کشور ارائه می‌دهد. در زیر، انواع ویزای مهم کانادا را بررسی می‌کنیم.

ویزای توریستی (Visitor Visa)  

این ویزا برای افرادی است که به‌صورت موقت به کانادا سفر می‌کنند، به‌عنوان‌مثال برای تفریح، دیدن خانواده یا شرکت در کنفرانس‌ها و رویدادها. ویزای توریستی معمولاً به مدت ۶ ماه صادر می‌شود، اما ممکن است قابلیت تمدید داشته باشد.

شرایط اخذ ویزای توریستی کانادا

برای اخذ ویزای توریستی کانادا، شرایط زیر را باید رعایت کنید:

  • اثبات اهداف سفر: باید به‌صورت موقت و به‌عنوان توریست به کانادا سفر کنید، به‌منظور تفریح، دیدن خانواده یا شرکت در رویدادها و کنفرانس‌ها.
  • اثبات وابستگی به کشور مبدأ: باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد شما وابستگی عاطفی و مالی محکمی به کشور مبدأ خود دارید. این مدارک ممکن است شامل مستندات مالی (مثل حساب بانکی، گواهی استخدام یا مشاغل، مالکیت املاک و غیره)، ارتباطات خانوادگی یا مسئولیت‌های اجتماعی باشد.
  • تأمین مالی: باید توانایی مالی برای تأمین هزینه‌های سفر، اقامت و هزینه‌های زندگی در طول اقامت خود در کانادا را داشته باشید. ارائه صورت‌حساب بانکی و اسناد مالی مثل گواهی حساب بانکی با مهر و تأییدیه از بانک، از جمله شرایط احراز تمکن مالی برای اخذ ویزای توریستی کانادا است.
  • برگشت به کشور مبدأ: باید اثبات کنید که قصد بازگشت به کشور مبدأ خود پس از اتمام اقامت موقت در کانادا دارید. می‌توانید با ارائه مدارکی مانند بلیت بازگشت، ارتباطات خانوادگی یا مدارک شغلی خود، افسر بررسی‌کننده درخواست ویزای توریستی را متقاعد کنید.
  • سلامتی: باید به سلامتی خود توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که برای سفر به کانادا سلامتی مناسب دارید. ممکن است بخشی از این شرط شامل ارائه گواهی پزشکی یا بیمه سفر باشد.

ویزای تحصیلی  (Study Permit)

این ویزا برای افرادی است که قصد دارند در یک دانشگاه، کالج یا مؤسسه آموزشی دیگر در کانادا تحصیل کنند. برای دریافت ویزای تحصیلی، باید دعوت‌نامه از یک مؤسسه آموزشی کانادایی و دارابودن شرایط مالی و دیگر مستندات موردنیاز را تأمین کرد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

اگر قصد دارید در کانادا تحصیل کنید، برای اخذ ویزای تحصیلی باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  • پذیرش در یک مؤسسه آموزشی: مهم‌ترین شرط دریافت ویزای تحصیلی کانادا، همراه‌داشتن نامهٔ پذیرش از مؤسسات آموزشی معتبر این کشور است. این نامه باید اطلاعاتی همچون شهریهٔ پرداختی، تاریخ شروع، پایان و ثبت‌نام دوره را در خود گنجانده باشد.
  • تأمین مالی: برای اخذ ویزای تحصیلی، باید توانایی مالی لازم برای تأمین هزینه‌های تحصیلی و زندگی در کانادا را داشته باشید. ممکن است باید مبلغی را به‌عنوان مدارک مالی در حساب بانکی خود نشان دهید یا از طریق دیگر روش‌های اثبات تأمین مالی استفاده کنید.
  • تحصیلات و مدارک: باید مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید، از جمله مدارک تحصیلی قبلی، گواهی‌نامه‌ها و…
  • زبان انگلیسی یا فرانسه: برای ویزای تحصیلی، شما باید زبان انگلیسی یا فرانسه را به‌اندازه کافی مسلط باشید. برای اثبات این موضوع، می‌توانید اسکور زبانی معتبری مثل IELTS، TOEFL،CELPIP  یا TEF را ارائه کنید.
  • پرداخت هزینه ویزا: برای اخذ ویزای تحصیلی، باید هزینه آن را پرداخت کنید. مبلغ ویزا ممکن است بر اساس نوع و مدت تحصیل و همچنین ملیت شما متفاوت باشد.

ویزای کاری (Work Permit)

این نوع ویزا مناسب افرادی است که قصد دارند به‌صورت موقت در کانادا کار کنند. برای دریافت ویزای کاری، باید دارای پیشنهاد کار از یک کارفرما کانادایی باشید و ممکن است نیاز به تأیید و مجوزهای خاص از ادارات مربوطه داشته باشید.

شرایط اخذ ویزای کار کانادا

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به‌واسطه آن ویزا کانادا دریافت کنید و به این کشور وارد شوید ویزای کاری کانادا است. برخی از شرایط گرفتن ویزای کاری کانادا به شرح زیر است:

  • پیشنهاد کار از طرف یک کارفرما: شما باید توسط یک کارفرما یا شرکت کانادایی دعوت شده باشید تا در کانادا کار کنید. کارفرما باید مجوز کاری خود را از دولت کانادا دریافت کرده باشد.
  • گواهی‌نامه مدرک تحصیلی و تجربه کاری: برای اثبات مهارت‌ها و تخصص‌های خود، باید مدارک تحصیلی و گواهی‌نامه‌های مرتبط را ارائه کنید. همچنین، اگر تجربه کاری مرتبط دارید، باید مدارک و سوابق کاری خود را نیز ارائه کنید.
  • توافقنامه کاری: شما و کارفرمایتان باید یک توافقنامه کاری منعقد کنید. این توافقنامه باید مواردی مانند شرایط کاری، حقوق و مزایا، مدت‌زمان قرارداد و سایر جزئیات مربوط به اشتغال را شامل شود.
  • زبان انگلیسی یا فرانسه: برای دریافت ویزای کاری، شما باید مهارت کافی در زبان انگلیسی یا فرانسه داشته باشید. می‌توانید این را با ارائه نمره‌های آزمون‌های معتبر زبانی مانند IELTS یا TEF اثبات کنید.
  • اثبات توانایی مالی: باید نشان دهید که قادر به تأمین هزینه‌های زندگی و مخارج خود در کانادا هستید.

ویزای کسب‌وکار  (Business Visa)

این ویزا نیز برای افرادی است که قصد دارند در کانادا کسب‌وکار راه‌اندازی کنند یا سرمایه‌گذاری کنند. برای این نوع ویزا، باید یک طرح کسب‌وکار قابل‌قبول و سرمایه کافی را ارائه دهید.

شرایط اخذ ویزای کسب‌وکار کانادا

برای دریافت ویزای کسب‌وکار کانادا، شرایط زیر را باید رعایت کنید:

  • برنامه کسب‌وکار: شما باید یک برنامه کسب‌وکار معتبر داشته باشید که بتوانید نشان دهید توانایی تأمین منابع مالی، تجربه کسب‌وکار و برنامه‌ریزی کافی برای راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار در کانادا را دارید.
  • سرمایه‌گذاری: باید مبلغ معینی را به‌عنوان سرمایه‌گذاری در کانادا در نظر بگیرید. میزان موردنیاز برای سرمایه‌گذاری بسته به نوع کسب‌وکار و منطقه مقصد ممکن است متفاوت باشد.
  • مناسب‌بودن کسب‌وکار: باید نشان دهید کسب‌وکار شما به نحوی است که برای اقتصاد کانادا سودآور است، اشتغال برای مردم کانادا ایجاد می‌کند و با قوانین و مقررات کانادا سازگار است.
  • تجربه کسب‌وکار: باید تجربه کافی در حوزه کسب‌وکار داشته باشید. این می‌تواند شامل تجربه مدیریتی، تجربه فعالیت در کسب‌وکارهای مشابه یا تخصص‌های مرتبط با کسب‌وکار موردنظر باشد.
  • مدارک مالی: باید نشان دهید که توانایی مالی کافی برای تأمین هزینه‌های شخصی و کسب‌وکار خود در کانادا دارید. این مدارک شامل مدارک بانکی، سابقه مالی و سایر منابع مالی معتبر است.

مدارک عمومی لازم برای درخواست ویزای کانادا

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم برای ورود و مهاجرت به کانادا انواعی از ویزا وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی صادر می‌شوند. برای دریافت ویزای کانادا مهم‌ترین اصل این است که شرایط لازم برای آن نوع ویزا را داشته باشید.

بعضی از شرایط بین همه ویزاها مشترک هستند و بعضی دیگر از شرایط، مختص یک نوع ویزای خاص است. در ادامه مقاله به شرایط عمومی موردنیاز برای اخذ ویزاهای کانادا اشاره می‌کنیم.

  • مدارک شناسایی مانند پاسپورت معتبر، ترجمه شناسنامه، سند ازدواج (در صورت وجود)، کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • مدرک عدم سوءپیشینه
  • مدارک انجام آزمایش‌های پزشکی (برای ویزاهای اقامت دائم کانادا)
  • مدارک شغلی مانند نامه شغلی، سابقه بیمه، فیش‌های حقوقی چند ماه اخیر و یا مدارک ثبت شرکت در صورت داشتن شرکت و یا گواهی کسب
  • مدارک تحصیلی
  • مدارک مربوط به دارایی‌ها مانند سند زمین، خانه، آپارتمان، مغازه، ماشین و غیره
  • مدارک مربوط به تمکن مالی؛ مانند نامه بانکی و گردش حساب

در پایان

گرچه دریافت ویزای کانادا فرایندی پیچیده و کمی دشوار است؛ اما با رعایتی نکاتی مانند بررسی شرایط و الزامات، آماده‌کردن مدارک موردنیاز، تکمیل فرم درخواست، پرداخت هزینه ویزا، تقدیم درخواست ویزا و… شانس خود را برای دریافت ویزای این کشور افزایش دهید.

در این میان شاید لازم باشد اصل مدارک تحصیلی، مدارک هویتی و پاسپورت خود را به سفارت کشور ثالث و یا کانادا ارائه دهید، در این موارد می‌توانید از خدمات پیکاپ پاسپورت کانادا و یا پیکاپ مدارک به کانادا استفاده کنید. همچنین پس از اخذ ویزای این کشور و برای مهاجرت می‌توانید از خدمات فریت‌ بار به کانادا برای کاهش هزینه‌های انتقال وسایل شخصی و وسایل منزل خود استفاده کنید.

سوالات متدوال

حداکثر مدت مجاز اقامت با ویزای توریستی در کانادا چقدر است؟

شما در هر بار سفر به کانادا می‌توانید تا شش‌ماهه اقامت داشته باشید و قبل از پایان ۶ ماه هم باید از کانادا خارج شوید و دوباره سفر کنید.

برای سفر به کانادا داشتن ویزای شنگن یا ویزای کشورهای دیگر الزامی است؟

برای سفر به کانادا، بهتر است ویزای شنگن داشته باشید. به‌طورکلی سابقه سفر برای سفارت بسیار اهمیت دارد. شما می‌توانید بعد از دریافت ویزای شنگن و انجام سفر، برای کانادا اقدام کنید.

حداقل تمکن مالی برای ویزای توریستی چقدر است؟

تمکن مال برای مسافری که دعوت‌نامه ندارد، ۲۰ هزار دلار کانادا و برای مسافری که دعوت‌‌نامه دارد، ۱۵ هزار دلار کاناداست.

فرق اصلی ویزای توریستی با تحصیلی کانادا در چیست؟

با ویزای توریستی کانادا امکان اقامت حداکثر ۶ماهه را در کانادا دارید و نمی‌توانید در دوره‌های آموزشی طولانی‌مدت شرکت کنید، اما ویزای تحصیلی کانادا این‌طور نیست.

مدارک موردنیاز سفارت کانادا، به چه زبانی باید ترجمه شود؟

کلیه مدارک درخواستی سفارت کانادا، باید توسط دارالترجمه‌های رسمی دادگستری به زبان انگلیسی ترجمه شوند.

معمولاً پروسه درخواست و صدور ویزای کانادا چقدر زمان می‌برد؟

این زمان کاملاً بستگی به نوع ویزای درخواستی دارد، اما در کمترین حالت بین ۲ تا ۳ ماه.

لطفا به مطلب زیرامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *