جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بارنامه هوایی و تفاوت انواع آن چیست؟

بارنامه هوایی (AWB) سندی است که برای ردیابی و مدیریت حمل‌ونقل هوایی کالا استفاده می‌شود. این یک قرارداد بین فرستنده و حمل‌کننده است و به‌عنوان رسید برای کالاهای در حال حمل عمل می‌کند. AWB شامل اطلاعاتی مانند مبدأ و مقصد محموله، مقدار و نوع کالا و وزن و ابعاد محموله است. همچنین برای اهداف ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌شود.

انواع بارنامه هوایی

غیرقابل‌مذاکره: قبوض غیرقابل‌مذاکره راه هوایی رایج‌ترین نوع AWB است. آنها اسناد مالکیت نیستند، به این معنی که دارنده AWB حق حمل کالا را ندارد.

قابل‌مذاکره: صورت‌حساب‌های قابل‌مذاکره راه هوایی کمتر رایج است. آنها اسناد مالکیت هستند، به این معنی که دارنده AWB می‌تواند مالکیت کالا را به شخص دیگری منتقل کند. بارنامه‌های هوایی به دلایل مختلفی مهم هستند. آنها سابقه ارسال را ارائه می‌دهند، به اطمینان از تحویل کالا به مقصد صحیح کمک می‌کنند و می‌توان از آنها برای حل‌وفصل اختلافات استفاده کرد

نحوه دریافت بارنامه هوایی

برای دریافت بارنامه هوایی، باید با یک شرکت حمل‌و‌نقل مثل همراه دژ تماس بگیرید. شرکت حمل‌و‌نقل فرمی را برای تکمیل در اختیار شما قرار می‌دهد. در این فرم اطلاعاتی مانند مبدأ و مقصد محموله، مقدار و نوع کالا و وزن و ابعاد محموله درخواست خواهد شد. همچنین باید هزینه حمل‌ونقل را پرداخت کنید.

نحوه دریافت بارنامه هوایی

چه اطلاعاتی در بارنامه هوایی گنجانده شده است؟

در بارنامه اطلاعات مهمی درج می‌شود که خوب است از آن مطلع باشید؛ معمولاً در بارنامه هوایی این اطلاعات درج می‌شود:

  • شماره بارنامه هوایی: این یک شناسه منحصربه‌فرد برای محموله است که می‌توان برای پیگیری بار هوایی از آن استفاده کرد.
  • اطلاعات فرستنده: این شامل نام، آدرس و اطلاعات تماس فرستنده است.
  • اطلاعات گیرنده: این شامل نام، آدرس و اطلاعات تماس‌گیرنده است.
  • توضیحات کالا: این شامل توضیحاتی در مورد کالای در حال حمل، از جمله مقدار، نوع و وزن است.
  • هزینه باربری: مبلغی است که برای ارسال کالا دریافت می‌شود.
  • سایر هزینه‌ها: این ممکن است شامل هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک، بیمه یا سایر خدمات باشد.

 مزایای استفاده از بارنامه هوایی چیست؟

استفاده از بارنامه هوایی مزایای زیادی دارد که عبارت‌اند از:

پیگیری بار هوایی: اگر شما در حال واردات کالا هستید از شماره بارنامه هوایی می‌توان برای ردیابی محموله و مشاهده وضعیت فعلی آن استفاده کرد.

امنیت: بارنامه هوایی به اطمینان از تحویل محموله به مقصد صحیح کمک می‌کند.

حل اختلاف: در صورت بروز اختلاف می‌توان از بارنامه هوایی به‌عنوان مدرک استفاده کرد.

مزایای استفاده از بارنامه الکترونیکی هوایی

برای درنظرگرفتن حمل‌ونقل الکترونیکی، محموله هوایی باید با بارنامه الکترونیکی هوایی (eAWB) همراه باشد. بارنامه هوایی (AWB) یک سند بار هوایی است که به‌عنوان قرارداد حمل بین فورواردر (طرف ارسال‌کننده محموله) و حامل یا شرکت هواپیمایی عمل می‌کند. eAWB یک نسخه دیجیتالی از AWB اصلی چاپ شده است که نیاز به فرم‌های کاغذی، از جمله چاپ و بایگانی اسناد را از بین می‌برد. صنعت لجستیک هوایی همچنین می‌تواند کارایی عملیات را از طریق اجرای eAWB ساده‌تر و افزایش دهد.

فرستنده و حامل پیام‌های eAWBs را با استفاده از EDI (تبادل الکترونیکی داده) مبادله می‌کنند. برای ارسال eAWB  به یک شرکت هواپیمایی، فرستنده ابتدا باید اطمینان حاصل کند که آنها می‌توانند پیام‌های EDI را در قالب‌های مناسب مبادله کنند.

مزایای استفاده از بارنامه هوایی الکترونیکی هوایی

چرا باید از بارنامه الکترونیکی هوایی استفاده کنید؟

با مزایایی که گفته شد بهتر است توضیح بیشتری بدهیم که روش الکترونیکی برای حمل‌ونقل، خطوط هوایی و نمایندگی‌های حمل‌ونقل هوایی به چه معناست. این موارد عبارت‌اند از:

  •  افزایش دقت: ازآنجایی‌که داده‌های eAWB مستقیماً از فورواردر یا عامل حمل‌ونقل هوایی می‌آیند، اطلاعات دقیق و به‌روز هستند. مأموران می‌توانند در لحظه آخر تغییراتی در داده‌ها در زمان واقعی تا زمانی که محموله به ایستگاه برسد، ایجاد کنند.
  • کاهش هزینه‌ها: ازآنجایی‌که eAWB یک راه‌حل بدون کاغذ است، مشتریان می‌توانند هزینه‌های پردازش و ذخیره‌سازی اسناد و همچنین هزینه‌های حمل‌و‌نقل اسناد به خطوط هوایی و از انبار به پرواز را کاهش دهند.
  •  افزایش بهره‌وری: eAWB ورود اطلاعات اضافی، نیاز به مقایسه دستی بین کاغذ AWB و داده‌های سیستم، و بایگانی و ذخیره دستی اسناد را حذف می‌کند. همه طرفین می‌توانند به‌سرعت به اطلاعات دقیق دسترسی داشته باشند و محموله را طبق برنامه زمان‌بندی شده جابه‌جا کنند و زمان انتظار را حذف کنند.
  •  انتقال و پردازش سریع‌تر: eAWB می‌تواند کل زمان چرخه را تا 24 ساعت کاهش دهد. روند ترخیص کالا در گمرک را سرعت می‌بخشد و به حمل‌ونقل‌ها و حمل‌کنندگان اجازه می‌دهد اطلاعات مربوطه را قبل از رسیدن محموله ارسال و دریافت کنند.

نتیجه

بارنامه هوایی یک سند مهم است که برای ردیابی و مدیریت حمل‌ونقل کالا از طریق هوایی استفاده می‌شود. این یک قرارداد بین فرستنده و حمل‌کننده است و به‌عنوان رسید برای کالاهای در حال حمل عمل می‌کند. قبوض خطوط هوایی به دلایل متعددی مهم هستند و می‌توانند به اطمینان از تحویل کالا به مقصد صحیح و حل عادلانه هرگونه اختلاف کمک کنند. با توضیح همه این مسائل باید تأکید کنیم وقتی بار خود را به شرکت همراه دژ می‌سپارید دیگر می‌توانید با خیال آسوده به شفاف‌بودن اطلاعات و پیگیری بارتان مطمئن باشید.

لطفا به مطلب زیرامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *