جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

واردات ادویه؛ مراحل و مدارک

استفاده از ادویه در ایران قدمت چندهزارساله دارد و همواره در طبخ غذا و مصارف پزشکی مورد توجه عموم مردم بوده است. باتوجه‌به سرانه مصرف بالای انواع ادویه در ایران، به دلیل شرایط آب‌وهوایی و اقلیمی کشور عزیزمان ایران، بخش قابل‌توجهی از این سرانه مصرف از طریق واردات از سایر کشورها تأمین می‌شود. ایران و هند بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ادویه در جهان هستند.

از 109 ادویه لیست شده توسط سازمان استاندارد جهانی، تنها 5 مورد از آن در ایران به‌صورت عمده تولید می‌شود. ادویه‌های تولیدی در ایران عبارت‌اند از زعفران (شهرهای مختلف)، فلفل قرمز (سبزوار و گرگان)، سماق (تبریز)، گلپر (شهرهای شمالی) و زیره سیاه و سبز (کرمان) که بخش عمده‌ای آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدارک موردنیاز برای واردات ادویه

واردات ادویه نیز مانند سایر اقلام و کالاهای وارداتی نیاز به اخذ مجوز از مراجع مرتبط دارد. برای واردات انواع ادویه کد تعرفه گمرکی تعریف شده است که با مراجعه به سایت اتاق بازرگانی تهران می‌توانید با سرچ نام ادویه موردنظر، کد تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالا را بررسی کنید. به‌طورکلی برای واردات ادویه نیاز به اخذ مجوز از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و همچنین مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران وجود دارد.

کشورهای اصلی صادرکننده ادویه به ایران

ادویه وارداتی از هند

هند، چین، ویتنام، اندونزی و چند کشور آسیایی دیگر اصلی‌ترین صادرکنندگان ادویه به ایران هستند و تجار ایرانی برای واردات انواع ادویه به سراغ این کشورها می‌روند.

هند، سرزمین ادویه‌ها

هند به‌عنوان کشور ادویه‌ها شناخته می‌شود. طعم، رنگ و عطر ادویه‌های هندی شهرت جهانی دارد و این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده انواع ادویه در سطح جهان تبدیل کرده است. شرایط آب‌وهوایی کشور هند به‌گونه‌ای است که تقریباً تمامی ادویه‌ها در این کشور قابل‌کشت است؛ اما بیشترین ادویه وارداتی از هند به ایران، زردچوبه است. میزان مصرف زردچوبه در خانوارهای ایرانی بسیار زیاد است، به‌طوری‌که می‌توان ادعا کرد این ادویه در تمامی خانه‌ها همیشه وجود دارد.

زردچوبه علاوه بر مصارف خانگی، در پزشکی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی و… نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سایر ادویه‌های وارداتی از هند عبارت‌اند از: فلفل سیاه، ماسالا گرام، جوز هندی، ادویه کاری، انواع ادویه‌های ترکیبی برای ترشیجات، چاشنی آنغوزه و… که هر کدام مصارف غذایی و پزشکی فراوانی دارند.

مهم‌ترین عامل در موفقیت واردات ادویه از هند، شناخت انواع ادویه و کاربرد آن‌ها است تا بتوان جامعه هدف را به‌خوبی شناسایی کرد.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده دارچین و زنجبیل

واردات ادویه از تمامی کشورها

کشور چین نیز مانند هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ادویه در جهان است.  بسیاری از ادویه‌های مصرفی در ایران، از چین وارد می‌شود. برخی از این ادویه‌ها عبارت‌اند از: دارچین، زنجبیل، آویشن، فلفل سیاه، رزماری، هل و…

این ادویه‌ها به دلیل طعم و رنگ و بوی منحصربه‌فرد خود در طبخ بسیاری از غذاها و ترشیجات مورداستفاده قرار می‌گیرند. از ادویه در صنایع بهداشتی و آرایشی و مصارف پزشکی نیز استفاده‌های گوناگونی می‌شود.

ویتنام، کشور ادویه‌های باکیفیت

ویتنام یکی از کشوهای معروف در تولید انواع ادویه‌جات متنوع و باکیفیت است. از این کشور ادویه‌هایی مانند فلفل، زنجبیل، ثوم، کری، سیانید، چیلی و هرس به ایران وارد می‌شود. این ادویه‌ها مصارف غذایی، دارویی و بهداشتی و آرایشی در کشور عزیزمان ایران دارد.

اندونزی، مهد ادویه‌های معطر

اندونزی نیز به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان انواع ادویه در جهان شناخته می‌شود. این کشور به دلیل تنوع طبیعی بالای این کشور و بارش باران‌های فصلی شدید، شرایط مساعدی برای رشد ادویه‌های مختلف در این کشور فراهم است.

انواع ادویه‌های وارداتی از اندونزی به ایران عبارت‌اند از: کرومبو، زردچوبه، کرچک، کافور، آنیس و…

نقش ادویه به‌عنوان دارو در ایران

ادویه‌ها از ایران باستان تا به امروز در طب سنتی و تولید دارو موردتوجه بوده است. انواع ادویه‌جات خواص طبی و درمانی متنوعی دارند و می‌توانند در بهبود برخی از مشکلات بهداشتی و درمانی مفید باشند.

ادویه‌ها به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی فعال، دارای خواص پزشکی هستند. در ادامه برخی از ادویه‌هایی که دارای خواص دارویی نیز هستند مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. زنجبیل: زنجبیل دارای خصوصیت‌هایی نظیر ضدالتهاب بودن، ضدعفونی‌کننده و ضد تهوع دارد. از زنجبیل برای درمان حالت تهوع و استفراغ، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش التهابات مفصلی و تسکین درد استفاده می‌شود.
  2. زعفران: زعفران خواصی مانند ضدافسردگی، ضدالتهابی و ضد سرطانی دارد. این ادویه می‌تواند در بهبود خلق‌وخو، کاهش انواع التهاب مفصلی و تسکین درد مورداستفاده قرار گیرد.
  3. دارچین: دارچین خواصی مانند ضدالتهاب، ضدعفونی‌کننده و ضدقارچی را در خود جای‌داده است. از این ادویه می‌توان برای مبارزه با دیابت، تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب مفصلی و بهبود عملکرد دستگاه گوارش استفاده کرد.
  4. زیره سبز: زیره سبز خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضد اکسیدانی دارد. این ادویه به‌عنوان ضدعفونی‌کننده، تسکین‌دهنده علائم التهابی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش عوارض سنگ کلیه می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.
  5. آویشن: آویشن خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدالتهابی دارد. از این ادویه به‌عنوان تسکین التهابات تنفسی، بهبود عملکرد سیستم گوارشی، تقویت حافظه  و ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود.

مدارک نیاز برای ترخیص ادویه

مدارک لازم برای ترخیص ادویه

برای ترخیص ادویه از گمرک جمهوری اسلامی ایران، به طور معمول مدارک زیر موردنیاز است:

  1.  فاکتورهای تجاری: شامل فاکتور فروش که شرح کاملی از اقلام وارداتی، قیمت و مبلغ کل فاکتور در آن درج شده است.
  2. گواهی منشأ: این فاکتور نشان می‌دهد که اقلام وارداتی از کدام کشور خرید و وارد شده‌اند.
  3. بیمه‌نامه حمل‌ونقل: بیمه حمل‌ونقل برای پوشش خسارات و خطرات احتمالی در مسیر انتقال از مبدأ تا مقصد موردنیاز است.
  4. گواهی بهداشت: برخی از ادویه‌ها نیاز به گواهی بهداشت دارند که تأیید می‌کند که محصولات وارداتی مطابق با بهداشت عمومی هستند.
  5. مدارک پرداخت: این مدارک شامل رسید پرداخت مالیات و عوارض گمرکی، هزینه‌های ترخیص و سایر هزینه‌های مرتبط است که در هنگام ترخیص باید به مسئولین مربوطه ارائه شود.
  6. مجوزهای خاص: برای برخی از ادویه‌ها مانند ادویه‌هایی که مصرف دارویی دارند، نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت است.

سخن پایانی

به‌طورکلی قبل از هرگونه اقدام به واردات ادویه‌جات، بهتر است با کارشناسان شرکت‌های فعال در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی تماس بگیرید و از متخصصین این شرکت‌ها مشاوره دریافت کنید. مجموعه همراه‌ دژ با بهره‌گیری از پرسنل متخصص در زمینه قوانین و مقررات گمرکی و مسلط به تعرفه واردات ادویه و سایر کالاهای وارداتی از هند، چین و سایر کشورهای جهان، آماده ارائه خدماتی باکیفیت به شما عزیزان است.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *