جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قوانین واردات از دبی؛ نکات مهمی که باید بدانید

دبی یکی از شهرهای بزرگ و مهم در منطقه‌ی خلیج فارس است و به‌عنوان یکی از مراکز تجاری مهم و برجسته در منطقه شناخته می‌شود. این شهر دارای 27 منطقه آزاد تجاری است که به بازرگانان امکان تجارت آسان و دسترسی به بازارهای بین‌المللی را می‌دهد. این مناطق آزاد با سهولت در وضع قوانین و مقررات، بنادر و فرودگاه‌های مختلف و مجهز، زیرساخت‌های حمل و نقل و خدمات بانکی و مالی مناسب، امر تجارت و واردات و صادرات را آسان‌تر می‌کند.

دبی به‌عنوان یکی از مقصدهای تجاری برای شرکت‌ها و تجار از سراسر جهان انتخاب می‌شود. بیشترین واردات به دبی توسط شرکت‌های اروپایی صورت می‌گیرد، زیرا دبی به‌عنوان مرکزی برای تجارت در منطقه خاورمیانه شناخته می‌شود و ازاین‌جهت اهمیت بالایی در تجارت بین‌المللی دارد. همچنین، دبی به‌عنوان واسطه‌ای میان ایران و قطب‌های اقتصادی دنیا عمل می‌کند و این باعث می‌شود که تجار و واردکنندگان ایرانی تمایل زیادی به واردات از این شهر داشته باشند.

اما در حوزه تجارت با دبی و واردات کالاها، باید با قوانین و مقررات صادرات و واردات آن آشنا باشید. قوانین واردات از دبی به ایران تحت‌تأثیر قوانین گمرکی، تعرفه‌ها و مقررات تجاری هر دو کشور قرار می‌گیرد؛ بنابراین، برای واردات کالا از دبی به ایران، باید این قوانین را رعایت کرده و مطابق با آن عمل کرد.

دبی به‌عنوان یکی از مقصدهای تجاری برای کشورهای کره جنوبی، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و چین نیز شناخته شده است. این کشورها از دبی به‌عنوان یک بازار هدف برای صادرات کالاهای خود استفاده می‌کنند. در زمینه واردات کالاها از دبی، برخی از محصولات محبوب برای واردات به کشور: لوازم جانبی موبایل، لوازم الکترونیکی، لوازم‌خانگی، لوازم ورزشی و محصولات پزشکی هستند. باتوجه‌به رشد چشمگیر تلفن همراه و تکنولوژی‌های مرتبط در این مناطق، بازار لوازم جانبی موبایل نیز در دبی رشد قابل‌توجهی داشته است و واردات این محصولات از دبی به دلیل سودآوری بالا موردتوجه قرار گرفته است. باتوجه‌به این رشد، واردات لوازم جانبی موبایل از دبی به ایران نیز در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.توجه داشته که رعایت قوانین واردات از دبی نیز امر مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید در ادامه به بررسی نکات مهم آن میپردازیم

مراحل و قوانین واردات از دبی

بازرگانان باید فعالیت‌های وارداتی خود را بر اساس قوانین گمرکی انجام دهند. در غیر این صورت، ممکن است مشکلاتی در فرایند ترخیص کالاها از گمرک به وجود آید. به طور کل برای واردات کالا از دبی به کشور، مراحل زیر می‌بایست طی شود:

  • شناسایی فروشنده کالا: این مرحله شامل شناسایی و انتخاب فروشنده‌ای است که توانایی تأمین کالای موردنظر شما را دارد.
  • بررسی مشخصات فنی و استعلام قیمت کالا: در این مرحله، باید مشخصات فنی کالا را به‌دقت مورد بررسی قرار داده و قیمت کالا را از فروشنده استعلام بگیرید.
  • دریافت نمونه کالای موردنظر یا سمپل : در برخی موارد، ممکن است نیاز به دریافت نمونه کالای موردنظر داشته باشید تا کیفیت و مطابقت آن را بررسی کنید. در این صورت، باید با فروشنده توافق کنید و نمونه کالا را دریافت کنید. ارسال نمونه کالا معمولاً در صنایع الکترونیک، خودروسازی، دارو و صنایع غذایی مرسوم است.
  • عقد قرارداد، دریافت فاکتور از فروشنده، این فاکتور مشتمل بر جزئیات مربوط به قیمت، شرایط پرداخت و… است، توافق در مورد شیوه پرداخت مبلغ به فروشنده، توافق در مورد حمل و نقل کالا و شیوه ارسال آن
  • ثبت سفارش کالا: برای قانونی واردکردن کالای موردنظر، هر شخص حقیقی یا حقوقی باید ابتدا مجوز ثبت سفارش کالا را از سازمان توسعه و تجارت کشور دریافت کند. پس از آن واردکننده باید سفارش واردات کالای خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کند.
  • پرداخت حقوق و عوارض و هزینه‌های مرتبط برای ترخیص کالا از گمرک دبی: در این مرحله، هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا از گمرک دبی مانند حقوق و عوارض و هزینه‌های گمرکی پرداخت می‌شود.به همین دلیل آگاهی از قواین واردات کالا از دبی برای شما بسیار ضروری می باشد
  • انجام تعهدات ارزی: در صورت تعهد به پرداخت مبلغ به فروشنده به‌صورت ارزی، در این مرحله تعهدات ارزی انجام می‌شود.
  • واردشدن کالا از گمرک دبی: در نهایت، کالاها از گمرک دبی وارد شده و مراحل واردات به ایران آغاز می‌شود. این شامل ترخیص کالا از گمرک، حمل و نقل داخلی و سایر مراحل مربوطه است.

تعرفه واردات از دبی؛ هزینه‌ واردات

از دید اقتصادی و قوانین تجاری، واردات از دبی به ایران به‌صرفه‌تر و راحت‌تر است و هزینه‌های آن نسبت به سایر نقاط دنیا کمتر است. هزینه‌های واردات از دبی شامل:

  • تعرفه‌های گمرکی
  • هزینه‌های بیمه کالا
  • هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی
  • هزینه‌های ترخیص و امور اداری و تشریفات گمرکی
  • هزینه‌های مالیاتی و عوارض ورودی

همچنین، باید توجه داشت که تعرفه واردات بر اساس دسته‌بندی و گروه کالایی که وارد می‌شود، متفاوت است و شما باید تعرفه گمرکی مربوطه را در نظر بگیرید. تعرفه گمرکی یک کد است که برای دسته‌بندی کالاها استفاده می‌شود. این کد به شما کمک می‌کند تا دسته‌بندی صحیح و دقیق کالاهای خود را داشته باشید و بتوانید حقوق گمرکی را برای واردات محاسبه کنید.

برای پیداکردن کد تعرفه گمرکی، می‌توانید به کتاب تعرفه گمرکی مراجعه کنید. این کتاب شامل لیست کدهای تعرفه گمرکی برای هر کالا است و می‌توانید با جستجوی نام کالا یا شرح آن، کد تعرفه گمرکی موردنظرتان را پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *