جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرداخت عوارض خروج از کشور + نکات مهمی که باید بدانید

اگر قصد خروج و ترک کشور را به مقصد کشوری خارجی به‌منظور سفری تفریحی، تجاری، کاری و یا حتی مهاجرت دائم دارید، ملزم به پرداخت عوارض خروج از کشور خواهید بود. قبل از سفرهای خارجی سؤالات مختلفی در ذهن هر مسافری شکل می‌گیرد، مانند اینکه آیا این عوارض برای مقاصد مختلف یکی است، مثلاً خروجی برای کشور ترکیه با خروجی عراق فرق دارد یا خیر؟ یا مبلغ عوارض خروج از کشور امسال چند است و آسان‌ترین روش پرداخت خروجی کشور کدام است؟ برای اطلاع از این موارد و پاسخ به سؤالات احتمالی دیگر، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید

چرا باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد؟

چرا باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کرد؟

باتوجه‌به اینکه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران کلیه اتباع ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند می‌بایست پیش از مراجعه به پلیس کنترل گذرنامه، مبلغی را به‌عنوان مالیات و عوارض خروج از کشور، پرداخت کنند.

قانون پرداخت عوارض خروج Departure Tax از سال 1364 در ایران به اجرا درآمده و از سال 1398، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافرانی که قصد خروج از کشور را دارند، دریافت می‌شود. مبالغ پرداخت شده‌ی این عوارض به طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کوچکی از آن نیز به سازمان گردشگری اختصاص دارد. با توجه به اینکه مبلغ عوارض خروجی، بخشی از درآمدهای دولت است، معمولاً به واسطه تورم و افزایش نرخ ارز، سالانه تغییر خواهد کرد. همچنین الزام به پرداخت عوارض خروج از کشور تنها برای مسافرین سفرهای هوایی نیست و مسافران سفرهای زمینی و دریایی نیز ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.

آیا قانون پرداخت عوارض خروج از کشور مختص کشور ایران است؟

اتریش، چین، کامبوج و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که مثل ایران هزینه عوارض خروجی دریافت می‌کنند. مبلغ و نرخ افزایش این عوارض برای عبور از مرزهای مختلف هر کشور، متفاوت است و بسته به قوانین کشورها تغییر می‌کند.

به چه مدارکی برای پرداخت عوارض خروجی نیاز است؟

در هنگام پرداخت وجه عوارض خروجی به هر روش که در ادامه‌ی مطلب خواهیم گفت، داشتن کارت‌بانکی معتبر و ورود مشخصات دقیق مسافر کفایت می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که هر شخصی که هزینه به نام او پرداخت شده، امکان استفاده از رسید عوارض خروج را دارد و برای سایر افراد نامعتبر خواهد بود.

درباره فریت بار به سوئد بیشتر بدانید

چه افرادی عوارض خروج از کشور را پرداخت نمی‌کنند

قانون کشور در خصوص پرداخت عوارض خروج از کشور، یک سری افراد را از پرداخت آن معاف کرده و آنها را الزام پرداخت این مبلغ مستثنا می‌داند.

  • معافیت مأموریت شغلی

گروهی از افراد که به واسطه‌ی شغل خود مجبور می‌شوند به طور مستمر از کشور خارج شوند، خدمه‌ی پرواز هواپیماها و خدمه‌ی کشتی‌های تجاری و مسافربری ازاین‌دست افراد هستند. همچنین اگر شخصی گذرنامه‌ی سیاسی یا خدمت داشته باشد و یا مقیم یک کشور دیگر باشد و از وزارت کار و امور اجتماعی ویزای کار دریافت کرده باشد، از پرداخت این عوارض معاف می‌باشد.

  • معافیت دانشجویان

افرادی که مجوز تحصیل در کشور دیگر را دارند و در آن کشور دانشجو محسوب می‌شوند، معاف از پرداخت عوارض خروج هستند. تنها الزام این اشخاص برای این معافیت فاصله‌ی سه‌ماهه بین هر سفر و خروج آن‌ها از کشور است.

  • معافیت جانبازان جنگی و بیماران

چنانچه بیمار یا جانبازی مجوز شورای پزشکی را برای درمان به خارج از کشور داشته باشد نیاز به پرداخت عوارض خروج برای ایشان نیست. در همین قانون ذکر شده عوارض خروج همراه بیمار نیز شامل تخفیف 40 تا 60 درصدی خواهد بود.

  • معافیت در ایام اربعین برای زائرین کربلا

چنانچه افراد از مرزهای زمینی در ایام اربعین قصد خروج از کشور به مقصد عراق را داشته باشند، طبق مصوبات مجلس از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

چه کسانی مشمول دریافت تخفیف عوارض خروج از کشور می‌شوند؟

چه کسانی مشمول دریافت تخفیف عوارض خروج از کشور می‌شوند؟

مرزنشینان، ورزشکاران، مسافران زیارتی و همراه بیماران که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، می‌توانند طبق قوانین تعیین‌شده در مصوبه مجلس از تخفیف این عوارض استفاده کنند.

مرزنشینان کشور که شماره شناسنامه و کد پستی آن‌ها در سامانه بانک اطلاعات مرزنشینان وزارت کشور ثبت شده باشد فقط یک‌بار در طول سال ملزم به پرداخت عوارض در هنگام خروج از کشور هستند.

ورزشکاران تیم ملی که مجوز وزارت ورزش را دریافت کرده‌اند، مشمول تخفیف در پرداخت عوارض خروج از کشور هستند.

کلیه‌ی زائرین عتبات و عالیات، حج تمتع و عمره برای خروج از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی با تعرفه‌های متفاوت، مشمول تخفیف عوارض خروجی هستند.

آسان‌ترین روش پرداخت عوارض خروج از کشور

به چند روش امکان پرداخت این عوارض وجود دارد:

پرداخت در فرودگاه: درگذشته زمان زیادی که در فرودگاه از مسافران برای پرداخت عوارض در صف‌های طولانی صرف می‌شد، اما حالا در فرودگاه امام خمینی می‌توان از دستگاه‌های خودپرداز اختصاص‌یافته به این امر در بخش‌های مختلف ترمینال مسافری این فرودگاه استفاده کرد و عوارض خروجی را به‌آسانی پرداخت کرد.

پرداخت در شعب بانک ملی: پرداخت عوارض خروج از کشور در شعب ارزی بانک ملی ایران نیز امکان‌پذیر است.

پرداخت عوارض خروج با ATM: در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از فرودگاه‌های کشور دستگاه‌‌های خودپرداز GSS که در واقع دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی (Cashless ATM) هستند برای پرداخت عوارض خروج وجود دارد.

پرداخت در سامانه سازمان امور مالیاتی: با ورود به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور عوارض خروج قابل‌پرداخت است.

پرداخت عوارض با کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد: اتصال دستگاه‌های کارت‌خوان به سامانه پلیس گذرنامه، این امکان را فراهم کرده تا مسافران هزینه خروج از کشور را از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان سداد پرداخت کنند.

پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور: با راه‌اندازی سامانه‌ی پرداخت الکترونیکی سداد، پرداخت اینترنتی عوارض خروج این روش را به آسان‌ترین راه برای پرداخت تبدیل کرده است.

نحوه‌ی استرداد عوارض خروج از کشور

در صورت پرداخت اشتباه این هزینه می‌توانید به قسمت درخواست استرداد وجوه خروج از کشور در سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه و جهت استرداد آن اقدام نمایید. شما در این سامانه می‌توانید فقط عوارضی که به‌صورت الکترونیکی پرداخت کرده‌اید، استرداد نمایید.

اعتبار رسید پرداخت عوارض و استعلام آن

اگر مسافری پس از واریز این عوارض موفق به خروج نشود؛ این پرداختی تا پایان همان سال معتبر است و می‌تواند از آن در سفرهای بعدی در همان سال استفاده کند. برای استعلام آن نیز کافی است به سامانه سداد مراجعه کرد و با انتخاب گزینه پیگیری و ثبت کد ملی، شماره کارت و شماره مرجع خرید، از وضعیت پرداخت عوارض خروج مطلع شد.

کاهش هزینه‌های سفرهای خارجی با همراه دژ ایرانیان

اگر قصد دارید به هر دلیل به خارج از کشور سفر کنید، بهتر است در جریان آخرین قوانین مربوط به هزینه‌های مختلف سفرهای خارجی باشید و در سفر خود این نوع هزینه‌ها را هم در نظر بگیرد و برای آن برنامه‌‌ریزی کنید. شرکت همراه دژ ایرانیان با ارائه‌ی انواع مختلف خدمات فریت هوایی در خصوص حمل بار مسافرین، به کاهش هزینه‌های سفر مشتریان خود و البته افزایش کیفیت سفر آن‌ها کمک می‌کند. کارشناسان شرکت همراه دژ ایرانیان در همه‌ی زمینه‌ها مانند انواع پرواز، بیمه، هزینه و دیگر موارد پاسخگوی سؤالات شما هستند.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *