جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ویزا چیست و چه مزایایی دارد؟

ویزا یا روادید، مجوزی رسمی است که از طرف اداره مهاجرت کشور مقصد به شهروند خارجی داده می‎‌شود، تا به طور قانونی وارد یک کشور خارجی شود تا در آن اقامت کند. سپس بعد از مدت‌زمان مشخصی که باز هم در همین مجوز مشخص شده، کشور موردنظر را ترک کند. بازه زمانی ویزا می‌تواند به‌صورت کوتاه‌مدت (یک‌روزه، چندروزه و چندماهه) یا بلندمدت صادر شود و به شما اجازه حضور در تنها یک کشور و چند کشور را به طور هم زمان بدهد. در ضمن ممکن است روادید به‌صورت برچسب یا مهر الکترونیکی و آنلاین بر روی گذرنامه فرد اعمال می‌شود. این برچسب یا مهر حاوی اطلاعات مختلفی مانند نام و نام خانوادگی فرد، ملیت، شماره پاسپورت، تاریخ صدور و اعتبار است.

دلایل دریافت ویزا

در قانون بسیاری از کشورها افرادی که تابعیت آن کشور را ندارند برای ورود به کشور مقصد باید ویزا داشته باشند. اما کشورهایی که روابط سیاسی و تجاری نزدیکی با کشور دارند یا از نظر مسافت به کشور آن نزدیک هستند توافقنامه لغو روادید را امضا می‌کنند؛ در نهایت شهروندان دو کشور بدون نیاز به دریافت ویزا می‌توانند به‌راحتی سفر کنند. همچنین ۲۶ کشور عضو منطقه شنگن قانون ویزا را برای شهروندان خود برداشته‌اند و کسانی که روادید شینگن دریافت می‌کنند بدون نیاز به دریافت آن جداگانه برای هر کشور می‌توانند از این ۲۶ کشور دیدن کنند. در حقیقت، ویزای شینگن این اجازه را می‌دهد تا فرد وارد یکی از کشورهای شنگن شود و سپس آزادانه در بقیه مناطق سفر کند. ویزای شنگن انواع بسیاری دارد؛ اما رایج‌ترین آنها ویزای اقامت کوتاه‌مدت است که امکان سفر و اقامت حداکثر 90 روز را برای یک دوره ۶ماهه از تاریخ ورود (تاریخ ذکر شده در ویزا) فراهم می‌کند.

کشورهای منطقه شنگن عبارت‌اند از: اتریش، آلمان، لوکزامبورگ، اسلوونی، بلژیک، یونان، مالت، اسپانیا، جمهوری چک، مجارستان، هلند، سوئد، دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئیس، استونی، ایتالیا، لهستان، فنلاند، لتونی، پرتغال، فرانسه، لیتوانی، اسلواکی و لیختن‌اشتاین.

انواع روش درخواست اخذ ویزا

انواع روش درخواست اخذ ویزا

هر چند درگذشته تنها راه دریافت ویزا مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد در مبدأ بوده؛ اما این روزها روش‌های دیگری برای اخذ ویزا به وجود آمد که اقدام برای دریافت آن را راحت‌تر کرده است که شامل (مراجعه مستقیم به سفارت، درخواست ویزا از طریق آژانس‌های مسافرتی، درخواست آنلاین ویزا، مراجعه مستقیم به فرودگاه برای دریافت ویزا فرودگاهی) می‌شود.

شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت روادید

مدارک لازم برای اخذ ویزا بستگی به کشور مقصد، هدف سفر، مدت اقامت و وضعیت تمکن مالی و شغلی متقاضی دارد که معمولاً عبارت‌اند از:

  • ارائه شناسنامه، کارت ملی
  • ارائه دعوت‌نامه از کشور مقصد
  • ارائه تأییدیه رزرو هتل و بلیت (رفت/برگشت)
  • ارائه اصل و ترجمه گواهی (کار، کارت بازنشستگی، گواهی اشتغال به تحصیل و…)
  • ارائه اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و تمام پاسپورت‌های قدیمی یا کارت‌های پرواز یا بلیت هواپیما
  • ارائه مدارک مالی (گواهی حساب بانکی، اظهارنامه مالیاتی، حقوق و دستمزد و…)
  • ارائه گواهی سلامت (واکسیناسیون، بیمه سلامت، گواهی عدم ابتلا به بیماری‌های واگیردار و…)
  • ارائه سند ترجمه شده ازدواج یا طلاق
  • ارائه یک قطعه عکس رنگی با بگ گراند سفید
  • یک فتوکپی از صفحه اطلاعات پاسپورت
  • تکمیل فرم درخواست روادید
  • بیمه مسافرتی
  • اثبات حمایت مالی در طول سفر
  • اثبات هدف سفر
  • هزینه‌های درخواست ویزا
  • پرداخت عوارض خروج از کشور

انواع ویزاها

انواع ویزاها

جنبه مهم و اصلی ویزا، بازه زمانی آن است به همین دلیل به دو دسته کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود که به عواملی مانند: هدف سفر، ملیت فرد و کشور مقصد بستگی دارد. در این بخش انواع ویزاها را مورد بررسی قرار داده‌ایم که عبارت‌اند از:

  1. ویزای توریستی (Tourist Visa): این نوع ویزا برای افرادی است که قصد گردشگری و تفریح در یک کشور را دارند. این روادید به دارنده حق کارکردن یا انجام فعالیت‌های تجاری در کشور میزبان را نمی‌دهند.
  2. ویزای تجاری: (Business Visa) برای افرادی است که قصد انجام فعالیت‌های تجاری، نیمه تجاری یا حضور در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های تجاری را دارند. این نوع روادید معمولاً به‌صورت موقت و برای مدت‌زمان محدود صادر می‌شود.
  3. ویزای ترانزیت (Transit visa): نوعی از ویزای کوتاه‌مدت است که باهدف عبور از مرز یک کشور برای رسیدن به کشوری دیگر صادر می‌شود.
  4. ویزای تحصیلی (Student Visa): برای افرادی است که قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارند. این نوع ویزا به صورت موقت و برای مدت‌زمان اقامت تحصیلی صادر می‌شود.
  5. ویزای کار (Work Visa): برای افرادی که قصد کار و استخدام در یک کشور را دارند. این نوع ویزا معمولاً به‌صورت موقت و برای مدت‌زمان معین صادر می‌شود.
  6. ویزای خانواده (Family Visa): برای افرادی است که قصد پیوستن به خانواده‌شان در یک کشور را دارند. این افراد شامل همسران، فرزندان، والدین یا سایر اقوام نزدیک متقاضی می‌شوند.
  7. ویزای درمانی (Medical Visa): برای دریافت این نوع ویزا فرد متقاضی باید مدارک و پرونده پزشکی خود همراه با سایر مدارک خواسته شده را جمع آوری کرده و ارائه دهد.
  8. ویزای پناهندگی (Asylum Visa): برای افرادی است که قصد فرار از کشور خود را به دلیل تهدیدات امنیتی، سیاسی و اجتماعی یا غیره درخواست پناهندگی یا درخواست اخذ ملیت کشور مقصد را دارند.
  9. ویزای الکترونیکی (e-Visa): ویزای الکترونیکی یا ویزای دیجیتالی است که به‌جای مهر شدن یا چسباندن در پاسپورت دارنده، در پایگاه‌داده‌ها ذخیره می‌شود. روادید الکترونیکی به شماره پاسپورت فرد پیوند داده می‌شود. درخواست برای ویزای الکترونیکی معمولاً از طریق اینترنت انجام می‌شود و متقاضی یک سند کاغذی برای ارائه در هنگام سفر دریافت می‌کند.
  10. ویزای مولتیپل (Multiple visa): این نوع ویزا اجازه چندین بار ورود به یک کشور را به دارنده خود می‌دهد. روادید مولتیپل برای مسافرانی که نیاز دارند چندین بار در یک مدت‌زمان مشخص به کشوری وارد شوند، مناسب است. با درخواست و دریافت ویزا مولتیپل، مسافر می‌تواند در طول مدت اعتبار ویزا به تعداد نامحدود، به کشور مقصد سفر کند.
  11. ویزای دیپلماتیک (Diplomatic Visa): برای افرادی است که قصد سفر به یک کشور به‌عنوان نماینده دیپلماتیک دارند. این نوع ویزا معمولاً به‌صورت اختصاصی و برای مدت‌زمان معین صادر می‌شود.

محدودیت ویزا به چه معنایی است؟

محدودیت روادید به معنی اعمال شرایط سخت‌گیرانه برای دریافت روادید برای شهروندان برخی کشورها است. این محدودیت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • الزام به ارائه مدارک اضافی یا غیرمعمول برای دریافت
  • افزایش هزینه
  • کاهش مدت‌زمان اعتبار
  • ممنوعیت ورود به کشور برای مدت‌زمان مشخص
  • موارد امنیتی مثل جلوگیری از ورود افراد خطرناک به داخل کشور
  • موارد اقتصادی جهت کنترل مهاجرت و جلوگیری از ورود افراد غیرقانونی به کشور
  • موارد سیاسی برای ابراز مخالفت با دولت‌های دیگر

چه کشورهایی در جهان محدودیت ویزا دارند؟

چه کشورهایی در جهان محدودیت ویزا دارند؟

محدودیت صدور روادیدمعمولاً برای شهروندان کشورهایی اعمال می‌شود که از نظر اقتصادی یا سیاسی ناپایدار هستند که عبارت‌اند از: کشورهای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس)، کشورهای ایالات متحده، کشورهای آسیایی (چین، ژاپن و کره جنوبی).

کشورهای صادرکننده ویزای الکترونیکی کدام‌اند؟

کشورهای زیادی در جهان روادید الکترونیکی صادر می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • کشورهای اروپایی: برخی از کشورهای اروپایی مانند اتریش، بلغارستان، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، و سوئیس ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند.
  • کشورهای آسیایی: برخی از کشورهای آسیایی مانند اندونزی، تایلند، کامبوج، لائوس، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، و ویتنام ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند.
  • کشورهای آفریقایی: برخی از کشورهای آفریقایی مانند الجزایر، بوتسوانا، کنیا، مراکش، آفریقا جنوبی، تونس، و زیمبابوه ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند.
  • کشورهای آمریکا شمالی: برخی از کشورهای آمریکا شمالی مانند کانادا و مکزیک ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند.
  • کشورهای آمریکا جنوبی: برخی از کشورهای آمریکا جنوبی مانند آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، پرو، و اروگوئه ویزای الکترونیکی صادر می‌کنند.

کدام کشورها ویزای بشردوستانه دارند؟

در زیر کشورهایی که بدون ویزا می‌توانید به آن سفر کنید را لیست کرده‌ایم: ایالات فدرال میکرونزی، جزایر کوک، نیووی، دومینیکا، هائیتی، اکوادور، ونزوئلا، کانادا، فرانسه، سوئیس، انگلیس، سوئد، استرالیا، قطر، ارمنستان، مالزی، ترکیه و گرجستان.

هزینه‌های اخذ ویزا

هزینه‌های اخذ ویزا

هزینه اخذ ویزا باتوجه‌به کشوری که قصد دریافت روادیدآن را دارید و نوع ویزای شما متغیر خواهد بود و به همین دلیل نمی‌توان رقم دقیقی را به‌عنوان هزینه اخذ آن به‌صورت عمومی تعیین کرد؛ بااین‌حال هزینه‌های اخذ روادید شامل موارد زیر است:

  1. هزینه ثبت اطلاعات بیومتریک
  2. هزینه فرم درخواست روادید
  3. هزینه بیمه مسافرت
  4. هزینه مصاحبه
  5. هزینه پست

ریجکت ویزا

ریجکت ویزا

ریجکت ویزا به معنی ردشدن درخواست است. وقتی درخواست ویزا رد می‌شود، به این معنی است که افسر سفارت یا کنسولگری کشور مقصد معتقد است که متقاضی شرایط لازم برای دریافت ویزا را ندارد. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا درخواست ویزا ممکن است رد شود. برخی از این دلایل رایج عبارت‌اند از:

  • عدم ارائه مدارک کافی یا نادرست
  • عدم تمکن مالی کافی
  • سابقه سفر ضعیف
  • سابقه کیفری
  • دلایلی امنیتی یا سیاسی

اگر درخواست ویزا شما رد شد، می‌توانید برای اعتراض به این تصمیم اقدام کنید. برای اعتراض به تصمیم ردشدن ویزا، باید مدارک جدیدی را ارائه دهید که نشان دهد شرایط لازم برای دریافت روادید را دارید. همچنین، می‌توانید از یک وکیل متخصص در این امور کمک بگیرید.

در آخر…

در این مطلب با مفهوم ویزا، شرایط اخذ ویزا، انواع ویزا و قوانین مربوط به صدور آن آشنا شدید. متقاضیان دریافت ویزا می‌توانند جهت ایجاد سرعت و سهولت در روند اخذ ویزا به روش آنلاین درخواست اخذ ویزای الکترونیکی مراجعه کنند یا با آژانس و شرکت‌های مربوطه در زمینه اخذ ویزا مذاکره کنند. شرکت همراه دژ ایرانیان به دلیل داشتن تجربه در زمینه ارائه خدمات حمل هوایی و فریت بار رضایت مشتریان را به دست آورده و در این زمینه بهترین است. با ما از طریق شماره‌های درج شده در ارتباط باشید تا به کمک کارشناسان ما به مشکلات شما رسیدگی شود.

سؤالات متداول

چگونه ویزاهای مسافرتی به پاسپورت من پیوند می‌خورند؟

برای درخواست ویزای مسافرتی، متقاضیان باید پاسپورت معتبری داشته باشند. زیرا ویزا معمولاً روی پاسپورت مهر یا چسبانده می‌شود. در مورد ویزای الکترونیکی، به شماره پاسپورت شما در پایگاه‌داده‌های مسافرتی کشور مرتبط می‌شود.

اگر درخواست گرفتن ویزا رد شود می‌توانم دوباره اقدام کنم؟

بله ولی توصیه می‌کنیم دلایل ریجکتی خود را به‌دقت مطالعه کنید و پس از رفع مشکلات موجود، مجدداً درخواست دهید. به‌طورکلی وجود ریجکتی در پرونده روی درخواست‌های بعدی متقاضی تأثیر منفی دارد.

هزینه گرفتن ویزا چقدر است؟

هزینه آن بسته به نوع و موقعیت مکانی شما متغیر است. ممکن است حدود چند صد دلار تا هزاران دلار هزینه داشته باشد.

چه مدت‌زمان طول می‌کشد تا ویزا بگیریم؟

زمان پردازش ویزا بسته به نوع و کشور مقصد و موقعیت مکانی شما متغیر است. ممکن است حدود چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

چرا برخی از کشورها محدودیت ویزا دارند؟

کشورها برای بررسی و کنترل جریان بازدیدکنندگان در داخل و خارج از کشور و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و سایر اقدامات مجرمانه محدودیت ویزا دارند.

پس از اخذ ویزا چه اطلاعاتی در پاسپورت درج می‌شود؟

ویزاهای سنتی بر روی پاسپورت شما ممکن است مهر یا چسبانده شوند. اگر ویزای شما در پاسپورت چسبانده شده باشد، معمولاً یک سند کوچک شامل نام، شماره پاسپورت، محل تولد، دلیل سفر و تاریخ انقضا است.

لطفا به مطلب زیرامتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *